חגית משה לכיפה: "צריך מפלגה אחת בלבד, ולא איחוד שמתנהל בשלושה ראשים"

סגנית ראש עיריית ירושלים, מתייחסת למצב בתי הספר בעיר ומדגישה כי חשוב להקפיד על ההנחיות: "אנחנו לא אחרי הקורונה, אנחנו בשגרת קורונה". בנוסף היא מפרטת איך צריכה להיות הבית היהודי המפלגה של המגזר: "לא לפחד מסקטוריאליות"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/06/20 16:01 יב בסיון התשפ

חגית משה לכיפה: "צריך מפלגה אחת בלבד, ולא איחוד שמתנהל בשלושה ראשים"
חגית משה, צילום: יח"צ

ברחבי ישראל יותר ויותר בתי ספר נסגרים בעקבות גל הדבקה חדש, כשמעל כולם בולטת ירושלים שם כמות בתי הספר שסגרו את שעריהם היא הגדולה ביותר. בתי ספר רבים סגרו את שעריהם גם כאלו שלא נמצא בהם חולי קורונה, מחשש של מעבר ההדבקה בתוך הבית או במסגרות מחוץ לבית הספר. בראיון לכיפה אמרה חגית משה, מחזיקת תיק החינוך בעיריית ירושלים, כי ההחלטה להפסיק לימודים בבתי הספר היא רק של העירייה ולא של ההורים. 

"זו לגמרי אחריות של העירייה. אם ההורים החליטו שהילדים לא הולכים לבית הספר, זו החלטה שלהם. אבל כל עוד בית הספר לא קיבל צו הוא נשאר פתוח, גם אם רוב ההורים לא מעוניינים שהילדים יגיעו" מבהירה משה. "ההחלטה אם ילד יגיע זו החלטה של ההורים, אך השבתה של בתי הספר הם רק של העירייה ומשרד החינוך. שום ועד הורים לא סוגר בית ספר. מורה שלא יגיע לעבודה, רק כי ההורים החליטו שהתלמידים לא יבאו, הוא בעצם מבריז מהעבודה".

מהם צעדי המניעה של העירייה כדי למנוע הדבקות נוספות בבתי הספר בעיר?

"כל בתי הספר שנמצאו בהם חולי קורונה, מיום שני האחרון, יחוטאו מחדש, גם אם מדובר בילד חולה אחד. בבתי ספר שלא נמצא בהם חולי קורונה - ימשיכו להתנהל תוך שמירה מוקפדת על ההנחיות. זה קשה, אך ההנחיות חיבות יישמרו בקפידה. ההקפדות תשמרנה על ידי שיח עם התלמידים וההורים, ולזכור שאנחנו לא אחרי הקורונה, אנחנו בשגרת קורונה, היא עוד כאן". 

לסוף שנת הלימודים תש"ף נותרו פחות מ-30 יום ללימודים, כולל הארכה, ויצאה ההנחה כי אולי כבר עדיף להכריז כבר עכשיו על סוף תקופת הלימודים. אלא שחגית משה מתנגדת נחרצות לכך וסבורה שיש פה צורך להסתכל על המספרים הכוללים. "יש בירושלים רק במערב העיר, שם הייתה ההתפרצות, 175 בתי ספר שמתוכם רק 12 נמצאו בהם חולי קורונה. יש 160 בתי ספר, שבהם אין חולים והבתי ספר הללו מקפידים על הכללים - 160 בתי ספר שאין בהם התפרצות. אז למה לסגור כל כך הרבה בתי ספר?" 

הפתרון לדעתה הוא לתת מענה ממוקד ולא סגירה כללית. במידה ומתגלה מקרה קורונה יהיה טיפול בבית הספר שבו נמצא המקרה בלבד, אבל שאר בתי הספר ימשיכו ללמוד. "אי אפשר לעצור את החיים ולהשאיר הורים בבתים כי בבית ספר מסוים נמצאו חולי קורונה" אומרת משה. "להערכתי הקורונה תישאר איתנו גם אחרי הראשון לספטמבר, אי אפשר לפתור את הבעיה על ידי סגירה כוללת". חגית משה גם אינה רואה סיבה מדוע הלימודים בשנה הבאה לא יתקיימו גם כן בזמן, ומאמינה כי לפי המציאות העכשווית, ניתן לקיים את הלימודים בזמן, עם שמירה על ההנחיות.

כיצד יתנהלו בחינות הבגרות, אם בתי הספר יסגרו, מה בדבר תלמידים שנדבקו וצריכים לגשת לבחינה?

 "איך יתפעלו את הבגרויות, זה משרד החינוך יפרסם הנחיות, זה בעיקר רלוונטי לתלמידים שנמצאים בבידוד או חולים. לגבי יתר התלמידים, אין סיבה שתלמידים לא ימשיכו ללמוד מבית הספר ויבחנו שם. זה עדיף על למידה מרחוק, בעיקר לתלמידים שהם קצת חלשים יותר שצריכים את המפגש הישיר עם המורה, אחרת הם לא יעברו את הבגרות. והכל כמובן תוך הקפדה על ההנחיות".  

מוקדם יותר היום (ה') יו״ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, שלח היום הודעה מיוחדת לחברות וחברי המפלגה. השר הודיע לפעילים כי במסגרת הפעולות להתחדשות השורות בבית היהודי הנחה את מנכ״ל המפלגה, ניר אורבך, להכין תכנית בעבודה בנושא הכוללת עריכת מפקד גדול לכלל הציונות הדתית. חגית משה היא אחת מחברות מרכז הבית היהודי הבכירות ותומכת בהחלטה של פתיחת השורות.

"אני חושבת שחשוב שנפתח את הבית לכולם ונעשה מפקד. צריך לאחד את הבית באמת לכל הציונות הדתית, שתהיה מפלגה אחת בלבד באמת. לא ימינה - שלוש מפלגות שמתאחדות לבחירות, ואז מתנהלת בשלושה ראשים", אומרת משה. "הכוונה היא מפלגה עם לשכה אחת, מנכ"ל אחד ומרכז אחד, הציבור מאס בחיבורים מלאכותיים".

חגית משה מסכמת איך הדברים צריכים להיות בעיניה: "השלבים הנכונים בעיניי היא הקמת מפלגה סקטוריאלית אמתית למגזר, לא חיקוי לליכוד, לא לפחד מסקטוריאליות. אני בעד פתיחת השורות, ושהציבור ייבחר את המנהיג שלו. קודם צריך להתאחד למפלגה אחת, לצאת לפריימריז, לעשות את המפקד, ורק אז להתעסק בתיקונים פנימיים. נתחיל מחדש עכשיו יש זמן להתעסק בזה כשיש מפלגה, לא עוד ריצה משותפת - אלא איחוד מלא של המפלגה".