בג"ץ פסל את החוק המחייב מסתננים להפקיד חלק משכרם

שופטי בג"ץ פסלו את 'חוק הפיקדון' המחייב מסתננים להפקיד 20% משכרם בידי המדינה, ולקבל אותו רק כשיעזבו את ישראל, בטענה כי אינו חוקתי. השופט סולברג התנגד לפסילת החוק, ונותר בדעת מיעוט

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/04/20 17:14 כט בניסן התשפ

בג"ץ פסל את החוק המחייב מסתננים להפקיד חלק משכרם
הפגנת מסתננים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שופטי בג"ץ קיבלו אחר הצהריים (ה') את העתירות שהוגשו נגד "חוק הפיקדון", המחייב מעסיקים של עובדים מסתננים להפקיד 20 אחוזים משכרם כפיקדון, אשר יוחזר להם רק כשיעזבו את המדינה. החוק נועד לתמרץ את מסתנני העבודה בישראל לעזוב את המדינה.

הסעיף בחוק, לפיו ניתן לקנוס מסתננים מתוך סכום שהמעסיק מפקיד, על חשבון, בסך של 16% מהמשכורת, לא נפסל.

השופטים פסקו כי הוראת החוק אינה חוקתית והורו על בטלותה. בפסילת החוק תמכו נשיאת העליון אסתר חיות, והשופטים חנן מלצר, ניל הנדל, יצחק עמית עוזי פוגלמן וג'ורג' קרא. השופט נעם סולברג התנגד ונותר בדעת מיעוט בהרכב.
בפסק הדין, שהביא כתב 'הארץ' נטעאל בנדל, נכתב: "הסדר הפיקדון פוגע פגיעה ברורה, מוחשית ומשמעותית בזכות לקניין של עובדים אלו, שמשכורתם היא לרוב קניינם היחיד והיא לרוב מתחת לשכר המינימום".

השופט נעם סולברג כתב כי "אין כל הצדקה לסעד החריג שהתבקש בעתירה – ביטול חקיקה ראשית של הכנסת". בהמשך דעת המיעוט מתח סולברג ביקורת חריפה על חבריו לבית המשפט: "המחוקק הפנים ביקורת ביהמ"ש, טיכס, תיקן ותיכן, וקבע הסדר חדש. קשוּב לעמדת ביהמ"ש, יצר המחוקק מנגנון חדש. פעם, פעמיים ושלוש, הורה בית משפט זה על ביטולו של הסדר חקיקתי ועתה ברביעית. עלינו לשמור את נפשנו מן ההרגל, כי הרגל הופך לטבע".

בתגובה לפסילה מסרו שפי פז ודורון אברהמי, בשם פעילי המחאה של דרום תל אביב: "חוק הפיקדון ממילא לא הופעל מעולם כראוי ושופטי בג״ץ הנאורים כבר כיסחו לו את הצורה. אז אולי עדיף ככה. בלי העמדות פנים. שתקום עכשיו הממשלה החדשה ותודיע לנו בגלוי ובלי התחמקויות: האם דרום תל אביב סופחה רשמית לאריתראה והחוק היחיד שחל בה הוא חוק האלימות והסחיטה באיומים או שהם מתכוונים להזיז מתישהו את הישבן ולהציל אותנו מאנשים שמצפצפים על הקורונה?

"על הפיאסקו הזה אחראים בין היתר אריה דרעי, בן שבת ובנימין נתניהו, שנותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל, ובמקום להטיל את כובד משקלם ולהעיף לכל הרוחות את גנבי הגבול והדעת, שבכסף שהם מרוויחים פה מממנים את משטרי הרודנות שם, מחפשים כל הזמן פשרות וכניעות.
עם המסתננים והעותרים אין לנו דיבור. מדובר בחבורה של נוכלים ושקרנים שעובדת על הציבור, התקשורת, השופטים והממשלה".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש, הרשימה המשותפת) בירך על פסילת החוק ואמר:"חוק הפיקדון הוא חוק סדיסטי שנועד להתעלל באנשים המוחלשים ביותר, שכבר סבלו מעינויים, מרצח בני משפחותיהם וממסע הימלטות קשה, וכעת עובדים יומם וליל כדי להתפרנס ולשרוד. אני מאושר ומברך את קהילת מבקשי המקלט, הפעילות והפעילים שלא חדלו להיאבק לרגע.
בשעה השחורה ביותר של הכנסת והממשלה, היו אלה מבקשי מקלט ואזרחים שהחזיקו יד ביד ולא הסכימו לוותר".