רבני ערים: בתנאים מסויימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

מספר רבני ערים חתמו על מכתב בו הם מתירים להעביר את ליל הסדר באמצעות התוכנה הפועלת מערב החג, זאת מהחשש כי ליל סדר מבודד ימנע מצעירים להשתתף במצווה, ויגרום למבוגרים לרפיון נפשי וייאוש מהחיים

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 24/03/20 22:40 כח באדר התשפ

רבני ערים: בתנאים מסויימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM
שולחן ליל הסדר. השנה בשידור חי?, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

איגוד חכמי המערב בארץ ישראל, ובו מספר רבני ערים, מפרסם הערב (ג)  פסק בו הוא מתיר למשפחות להעביר את ליל הסדר הקרוב על ידי תוכנת ZOOM, המאפשר חיבור וידאו מקוון בין בני משפחה שיושבים לסעוד את הסעודה בבתים נפרדים. האיגוד התבקש לענות על השאלה, האם חיבור חשמלי שכזה מותר בשל משבר הקורונה, והשיב כי לאור המצב, ובהנחה שהתוכנה מופעלת מערב החג, הדבר מתאפשר באופן חד פעמי. 

"ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חירום בלבד, מה גם שחג הפסח הוא חג מיוחד ובפרט ליל האגדה שכולם רואים בו אירוע מיוחד שהוא ברית בין ה' לישראל. עוד נראה, שרבים מבני ישראל הצעירים, אילולא הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר ורק הקשר עם הסבא יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה ובדור זה חשוב מאד עניין השבת לב בנים אל אבותם"

"זאת ועוד עניין נוסף יש בזה, והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם ולמנוע מהם דכאון ורפיון נפשי, אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים. על כן נראה לנו להתיר, תוך הדגשה, שזה רק למצב חרום, ורק לצורך ליל הסדר תש"פ ולמי שזקוק לכך".

מכתב הרבנים

מכתב הרבניםצילום: ללא

יש לציין כי לאחר פרסום המכתב, והסערה שהתעוררה בעקבות הפסק, הודיעו חלק מהרבנים כי הם חוזרים בהם מחתימתם, ומבקשים להסירה מהמכתב. מנגד, רבה של שלומי, הרב משה אלחרר, החתום גם הוא על הפסק, הגן עליו בשיחה עם חדשות כיפה, ופירט את הדברים.

עוד בנושא:
הרב אברהם סתיו: קורונה היא לא תירוץ לחלל את החג
"עלול להביא נזק יותר מאשר תועלת": הרב חיים נבון נגד השימוש ב'זום' בליל הסדר
הרב אלחרר על סערת הזום בחג: "הכי קל לאסור- נסמכים על המסורת הספרדית"
"הדברים הוצאו מהקשרם": רבנים שחתמו על פסק ה'זום' חוזרים בהם
ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל: עובדים על פתרון טכנולוגי לליל הסדר
איגוד רבני הקהילות: "אסור להשתמש בתוכנות שידור חי בליל הסדר"