הנגשת מערת המכפלה: יש אישור - אבל אין תאריך

גרירת הרגליים בהקמת המעלית במערת המכפלה נמשכת. בישיבת ועדת החוץ והביטחון בנושא אמר ראש המנהל האזרחי כי הפקעת השטח להקמת המעלית אושרה, אך עדיין אין תאריך. 'בצלמו': "לקצר את זמן המכרז ולהנגיש באופן מיידי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/02/20 10:35 טו בשבט התשפ

הנגשת מערת המכפלה: יש אישור - אבל אין תאריך
עדיין לא מונגשת לנכים. מערת המכפלה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

סאגת הנגשת מערת המכפלה נמשכת. בדיון מיוחד שהתקיים הבוקר (ב') בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר ראש המנהל האזרחי כי הפקעת השטח להנגשה אושרה, אך נציגי משרד הביטחון סירבו להתחייב על תאריך ספציפי. כזכור, בתחילת החורף התחייבה הוועדה לסיים את ההנגשה עד לחג הפסח הקרוב, אך נראה כי זה כבר לא יקרה.

יו"ר הוועדה, ח"כ גבי אשכנזי, אמר בדיון: "הנגשת מערת המכפלה היא בראש ובראשונה סוגיה הומניטרית, ולא פוליטית. חובתנו כמדינה לפעול להנגשת מקומות ציבוריים עבור בעלי מוגבלות. קיים צורך ברור ומובהק לדאוג להנגשה ואני נחוש לקדם זאת. מדובר בדיון השלישי בנושא הנגשת המערה, ועדת חוץ וביטחון בראשותי תמשיך במעקב עד להנגשה מלאה בפועל".

אשכנזי בדיון בוועדת הכנסת

אשכנזי בדיון בוועדת הכנסתצילום: דוברת הכנסת - עדינה ולמן

ח"כ מוטי יוגב, חבר הוועדה, אמר לאחר הדיון: "אני שמח שהדיון בנושא הנגשת מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות, דיון אותו יזמנו לפני למעלה משנה וחצי בוועדת המשנה לעניני יו"ש, נמשך ברציפות בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ גבי אשכנזי. תודה.

"אני שמח שסביב הקשר לקברי אבותנו ואמותינו, כל חברי ועדת החוץ והביטחון הבינו והתאחדו לדחוף את ההנגשה הזו. מערכת הביטחון הבטיחה עוד לפני כשנה בוועדת המשנה ליהודה ושומרון שתתקדם גם בלי הסכמת ראש עירית חברון - המחבל הרוצח - תייסיר אבו סנינה. אני שמח שהוסרו המגבלות ואושרה הקמת המעלית להנגשת מערת המכפלה לבעלי צרכים מיוחדים".

עם זאת, יוגב הדגיש כי "מדינת ישראל צריכה להכיל את ריבונותה על החלק היהודי, כולל מערת המכפלה בחברון. עדיין לפנינו הצורך והמשימה, לבנות מבני שירותים לצורך אלפי המבקרים במערת המכפלה ולקרות את מרכז המערה המשמש כבית כנסת מרכזי במערה".

ח"כ מוטי יוגב.  הכנס נדחה

ח"כ מוטי יוגבצילום: פלאש 90

ח"כ קטי שטרית (הליכוד), מיוזמות הדיון בוועדה, אמרה בסיומו: "יצאתי מעודדת מהרצון ומההסכמה פה אחד של חברי הוועדה בנוגע להנגשת מערת המכפלה. הובטח לנו, על ידי ראש המינהל האזרחי, שתוך פחות משנה נזכה לראות מעלית ושביל לרווחת האנשים עם המוגבלויות. הנגשת המערה היא עניין הומניטרי, שנמשך למעלה מעשרים שנה וכעת הוא קרוב לסיום. אמשיך ללוות את הנושא עד להנגשה בפועל".

מארגון 'בצלמו' שמוביל את המאבק להנגשת המערה נמסר: "אנחנו דבר ראשון מצטערים על העיכוב הנוסף - פעם שלישית. ההבטחה הייתה שהמקום יהיה מונגש עד פסח וזה כמובן לא יקרה.
יחד עם זאת אנחנו שמחים שראש המינהל האזרחי התחייב שכבר אושרה ההפקעה באופן כללי. אבל צריך לזכור שאין עדיין תאריך, אנחנו קוראים לדרג המדיני להחליט מיידית על אישור מיידי של ההפקעה, לקצר את זמן המכרז ולהנגיש את המקום באופן מיידי".