הרב שרלו: "אין בעיה שאישה תשבור את הכוס בחופה"

במאמר חדש מציע הרב שרלו לערוך שינויים בטקס החופה, שמצד אחד יאפשרו לנשים להיות פעילות יותר בטקס, ומצד שני לא יעברו את הגדר ההלכתי. "יש להיזהר שהשינויים לא יהפכו להיות חובות הלכתיות"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 04/02/20 16:45 ט בשבט התשפ

הרב שרלו: "אין בעיה שאישה תשבור את הכוס בחופה"
צילום: אריה כץ

"אין בעיה שגם האישה תשבור כוס. שבירת כוס היא לא מעשה הלכתי אלא מנהג" כך כותב הרב יובל שרלו, ראש ישיבת "אורות שאול" במאמר חדש שיפורסם בקרוב. המאמר שיפורסם תחת הכותרת  "חופה וחידושים" מבקש לבחון היכן וכיצד ניתן לאפשר לנשים להיות פעילות יותר במעמד החופה.

במאמר סוקר הרב שרלו מהם הדרישות ההלכתיות במעמד החופה, ומבקש לבחון אותם מול הרצונות של זוגות צעירים לתת צביון ייחודי ביום חתונתם, ולאור דרישות הנשים בדורות האחרונים לקחת חלק פעיל במעמד החופה. 

לדברי הרב שרלו "יש מקומות בהם ההלכה מאפשרת שינויים וחידושים והתחשבות ברצונות שלנו", אך הוא מדגיש כי כל ההצעות צריכות להיות "בתוך גדרותיה של ההלכה". יחד עם זאת הוא מבקש להזהיר משינויים העלולים להיתפס בצורה שגויה בעיני הציבור. "גם כשמחליטים לעשות שינויים והוספות המותרים על פי ההלכה, צריך להיזהר ולשים לב שהם לא ייתפסו בצורה שגויה בעיניהם ויהפכו להיות חובות הלכתיות או בעלי משמעות הלכתית" מדגיש הרב בתחילת דבריו, "בנוסף, צריך להישמר מהמעשים שהפכו להיות מהותיים ואידאולוגיים במקומות לא-הלכתיים, ולהימנע מלעשות דברים שדומים להם".

במאמר מציע הרב שרלו עוד מספר שינויים, כמו לאפשר לנשים להנחות את טקס החופה, ואף לתת אפשרות לנשים להקריא את הכתובה. הרב אף מציע לנשים לברך, בדומה לגברים, ברכת שהחיינו תחת החופה על הטבעת או על השמלה - "בדיוק כמו שהחתן מברך על הטלית". 

בהתייחסו להחלפת טבעות בין הכלה לחתן במעמד החופה כותב הרב שרלו "אני מתנגד לחלוטין, בגלל המדרון החלקלק וההתרחקות מכפירה ומינות. אני נמנע מלעשות זאת אפילו אחרי מעמד החופה ואפילו בלשון שונה מלשון הקידושין כמו 'שימני כחותם', אבל יש רבנים שמתירים, ואי אפשר לומר שהדבר אסור אחרי החופה".

לגבי ברכת שבע הברכות על ידי אישה כותב הרב "בגלל שבשבע ברכות צריך מניין, עמדתי ההלכתית היא שנשים לא יכולות לברך מתחת לחופה, וברכתן תהיה ברכה לבטלה" אך הוא מציע כי אישה המעוניינת לברך תחת החופה תברך ברכה נוספת, ברכה שמינית, בדומה לנוסח הקיים מימי הגאונים, ללא שם ומלכות.

בימים אלה ישיבת אורות שאול עורכת גיוס המונים, מוקרי דרכו של הרב שרלו מוזמנים לקחת חלק להמשך הפצת קולה של הישבה 

 

 


להורדת הקובץ