מיוחד לכיפה: הרב בני לאו בראיון פרישה

ההצעות הפוליטיות שקיבל: "ניסו למשוך אותי פיזית לפוליטיקה". המתח שבין החרד"לים לליברלים: "עצם זה שיש רצף, סימן שאין פילוגים". וגם על המעמד הכלכלי של רב בישראל: "כשמדברים על רב קהילה, מדובר בחרפה". לאחר כשלושה עשורים, הרב בני לאו פורש מתפקידו כרב קהילה ומדבר על הכל

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 27/06/19 16:52 כד בסיון התשעט

מיוחד לכיפה: הרב בני לאו בראיון פרישה
"סיימתי את תפקידי כרב קהילה" | הרב בני לאו, צילום: כיפה

הרב בני לאו משמש כרב קהילה כבר 26 שנים. אחרי ששימש כרב קיבוץ סעד בתחילת שנות ה-2000, עזב את הקיבוץ, ועלה יחד עם משפחתו אל הסמטאות של ירושלים. הרב לאו החל להנהיג את קהילת בית כנסת הרמב"ן, השוכן בתפר שבין המושבה הגרמנית לקטמון הישנה. שמו של הרב בני לאו, היה חלק בלתי נפרד מבית הכנסת ומהקהילה עצמה. כעת, אחרי כמעט שלושה עשורים בהם שימש כמנהיג קהילה, החליט לפנות את מקומו לרב חדש ואומר: "סיימתי את תפקידי כרב קהילה".

"את התואר ד"ר אתה יכול למחוק כבר על ההתחלה". אומר לי הרב בני לאו בתחילת השיחה אחרי שהצגתי אותו כרב וכד"ר. "יש תפקידים לכל אדם, אבל אם עשיתי דוקטורט ואני לא איש אקדמיה, אז אפשר להשיל אותו. לגבי התואר רב, גם על זה אפשר לדבר" אומר בחיוך, ומדגיש בפניי כי הוא כבר רב קהילה - "לשעבר".

כפי שפורסם לראשונה בכיפה, את ההחלטה לעזוב הוא קיבל מזמן, בעיקר בגלל שהרגיש שההשקעה שלו בקהילה התמעטה עם השנים. "כשנכנסתי לתפקיד חשבתי שצריך לקצוב (את התפקיד) בזמן. בינתיים, החלטתי לפני שנה בדיוק שאני בשל לעזוב, וכך גם הקהילה בשלה לעשות את הפרידה".

מה הלאה מבחינתך?
"יש לי קהילה גדולה מאוד שנקראת 929, שזה ממלא את כל עולמי. יום ולילה אולי הסיבה הכי חשובה שאני עוזב את בית כנסת הרמב"ן היא שממדי הזמן שלי, השתנו לגמרי. אם התחלתי את הרבנות כשאני 80 אחוז ברמב"ן, היום אני 90 אחוז עסוק בדברים אחרים ורק 10 אחוז ברמב"ן".

הראיון נוצר אחרי התכתבות קצרה איתו, לטובת פרויקט מיוחד שמתכננים בכיפה. באותה תכתובת, אמר לי הרב בני כי הוא כבר אינו מגדיר את עצמו כרב, אמירה שהפתיעה אותי.

מה זה אומר שסיימת את דרכך כרב?
"הכוונה היא סיום תפקידי כרב קהילה".

אבל אתה לעולם תהיה רב
"עבדתי קשה ולמדתי הרבה כדי להשיג את תעודת הרבנות שלי, כמו שעשיתי כדי לקבל את תואר הדוקטורט שלי. אבל אם אתה לא משתמש בזה באופן ממשי, אז התואר לא משנה. אם בחרתי לא לעבוד באקדמיה, אז הדוקטורט הוא נחמד, נחמד שיש אותו. ככה גם עם תפקיד רב הקהילה. אם אתה לא פועל בתוך אנשים, אז בשביל מה להשתמש בזה?".

מרגיש כאילו אתה מנסה להתנער מהתואר הזה שנקרא רב
"אני לא משיל את זה מעליי, את הקהילה כן החלטתי להשיל. למרות שיש לזה משקל מאוד כבד, עם אחריות רבה כלפי משפחות רבות ואנשים רבים. כשאתה רב קהילה, אתה אמור להיות מוקדש לקהילה – לשרת קהילה". 

הרב בני לאו אומר, כי הוא מצא את עצמו בונה קהילה גדולה יותר מקהילה של בית כנסת או ישוב. לקהילה הזאת קוראים 'מיזם 929' – מי שלא מכיר, מדובר במיזם ישראלי ללימוד פרק יומי בתנ"ך כל שבוע חמישה פרקים חדשים. המיזם הוקם בשנת 2014 ובראשו עומד הרב בני לאו. "הקמתי קהילה ענקית מחוץ לבית הכנסת, מחוץ לירושלים, וברגע שאתה משוטט ומשוטט, ואז אתה רב רק של סופי שבוע בבית כנסת, סימן שהגיע הזמן לפנות את המקום".


צפו בראיון המלא


הרב בני לאו לא מתנער או מתחבא מאחורי תפיסת עולמו הליברלית. לפני כשלוש שנים, הוא החליט, בצעד אמיץ להציע לקהילת בית כנסת הרמב"ן להביא בנוסף אליו, מנהיגה רוחנית שתנהיג יחד איתו את הקהילה - הרבנית כרמית פיינטוך. כפי שפורסם בכיפה, אחרי ההחלטה של הרב בני לעזוב, גם הרבנית כרמית לא נשארת בהנהגת הקהילה, זאת אחרי החלטה דמוקרטית של הקהילה עצמה.

"קהילת רמב"ן היא קהילה רבת גילאים, רבת פנים. יש שם ישראלים ואנגלוסקסים, קהילה חיה, דינמית ונושמת", אומר הרב בני. "לפני ארבע שנים פניתי לקהילה, אחרי שראיתי שאני משקיע את רוב זמני במיזם 929 ואמרתי להם שצריך עוד מנהיג יחד איתי. מישהו שיבוא עם כוחות, עם מנהיגות, כדי שאוכל לפנות את מקומי. אמרתי שאם כבר להביא מישהו, אולי נביא מישהו שיסגור את הפער בין עזרת הנשים לעזרת הגברים. אני רואה את עזרת הגברים ומכיר את כל מי שנוכח. כשיש אשה מנהיגה בעזרת נשים הופכות הנשים להיות חלק מהקהל ולא רק משקיפות. שאלתי את עצמי 'האם אני רואה את עזרת הנשים ובכלל את הנשים כמו שהוא רואה את הגברים בקהילה?'. התשובה היא פשוטה – לא'"

הרב בני מספר כי הוא פנה לקהילה ואמר להם שצריך לנסות להביא אישה, עם יכולת הנעה שתעבוד לצידו. היו הרבה דיונים בקהילה, ואז בחרו את הרבנית כרמית. היא ומשפחתה עבור מאלון שבות לירושלים. "היא באמת לקחה את העול הזה בצורה פנטסטית. אני דמייני וקיוויתי שכשאני אסיים, הרבנית כרמית היא זאת שתקלוט אותו".

ומה קרה?
"לא כל מה שאדם רוצה קורה. אז אני הודעתי שאני עוזב והקהילה נכנסה להתרגשות ובהלה מאוד גדולה. מכל מיני סיבות. היו כל מיני עניינים, ובסופו של דבר לא היה רוב מיוחס שהשאיר את כרמית בקהילה. לצערי". 

בשנים האחרונות, קהילות רבות, לפחות בירושלים מאמצות את בתי הכנסת השוויוניים, יותר ויותר נשים לוקחות חלק בבית הכנסת, בין אם זה בעליה לתורה, או אפילו כשליחות ציבור. הפתיחות הזאת, יחד עם קבלה מסוימת של רבנים את הקהילה הלהט"בית מביאה איתה ביקורת רבה, גם כלפי הרב בני לאו עצמו. 

קיים מתח לא פשוט, ברצף שבין הזרמים השונים בציונות הדתית, בין החרד"לים לליברלים
"עצם זה שאומרים שיש רצף, סימן שאין פילוגים", אומר הרב בני לא בנושא הרגיש הזה. 

אתה לא מפחד שהרצף הזה ייקרע בציונות הדתית?
"קודם כל צריך להרגיע. אני חושב שיש משהו מאוד עמוק גם בעולם ליברלי, ואני מחזיק את עצמי שותף לעולם הליברלי, זה עולם שמכבד מאוד מסורות ומכבד אינטימיות. בית הכנסת שלנו הוא בית כנסת שומר הלכה. למרות זאת, גם לקהילה ליברלית יש את הגבולות הפנימיים שלה".

אתה יכול להבין את הביקורת שיש כלפיך, בכלל כלפי הרבנים הפתוחים יותר?
"אני יכול להבין את הביקורת ובעיקר את הפחד. אני מבין את החשש מ'לך תדע איפה זה ייגמר. מה יהיה בסוף אחרי שהכנסת רבנית?'. אני אומר שבמקום לדבר על מדרון חלקלק, אפשר פשוט להפוך את נקודת המבט. 'מי יעלה בהר השם'. האם אנחנו מוכנים לראות את עצמנו כ'לך-לך', כתנועה, לא כסטטים. לא כאלה שמשמרים בקיבעון את המציאות, אלא הולכים. כשנכנסת אישה לעבוד את השם, ללמד תורה, לשאת אחריות קהילתית, לומר קדיש אפילו, יש בזה אושר. יש בזה דבר נפלא שכל המשפחה משתתפת במעמד הזה, המקום להתמודד בפחדים. הפחדים משתקים ולא מאפשרים תנועה. צריך להסתכל בעין טובה".



לרב בני לאו חשוב להסביר, כי הוא ושאר הרבנים שמחזיקים בתפיסת עולם ליברלית יותר, לא באים למוסס את התורה או לחבל בה. "אנחנו באים לייצר תנועה שיש בה המון אחריות. הרבנית כרמית ואני ישבנו יחד, הרבה שנים על כל צעד. שום דבר לא נעשה בחטף או באלימות. יש המון תנועה של קשב. אני נורא גאה ושמח בתנועה הזאת".

לפני כחודש הלכה לעולמה הגברת הראשונה, נחמה ריבלין ז"ל. הרב בני לאו, נבחר, על ידי הנשיא להנחות את טקס ההשכבה של הגברת ריבלין. הרב לאו מספר לנו על החיבור שהיה לו עם נחמה ריבלין, על הקשר שלה לתנ"ך ועל החשיבות של המשפחה לקיים טקס יהודי אמתי. "יש בבית הנשיא, מיום כניסתו של הנשיא ריבלין לתפקיד, חוג תנ"ך של המיזם 929. נחמה לא פספסה חוג אחד. היא ישבה וסיכמה עם מחברת פשוטה".

הנשיא, ראובן ריבלין פנה אל הרב בני לאו כדי שינחה טקס שהוא גם יהודי וגם ישראלי. "אני רוצה שעם ישראל ידע", אומר הרב בני "שהנשיא ורעייתו רצו להיפרד ב'שמע ישראל' מנחמה".

הקשר של הרב בני לאו עם הנשיא, הוא אולי הקשר היחיד של מנהיג קהילת הרמב"ן לשעבר עם פוליטיקאי, או פוליטיקאי לשעבר. הרב בני לאו משתדל שלא להתבטא מבחינה פוליטית. הוא משתדל להפריד בין רב שמנהיג קהילה, לבין דעות פוליטיות. 

במערכת הבחירות האחרונה, הרב בני לאו סטה קצת ממנהגו והתבטא נגד החבירה של הבית היהודי לעוצמה יהודית. הרב לאו לא הסתיר את התנגדותו למהלך, שבסופו של דבר קרה. "מפלגה שנושאת את דגלו של הרב מאיר כהנא, לא יכולה להתחבר עם תלמידי הרב קוק. זה היה נראה לי חציית גבול", אומר הרב בני. "יש דגל ממש שחור שמתנוסס מעל דברים מסוימים. כעסו עליי מאוד, כי אנשים שלי התרגלו שלא מדברים פוליטיקה".

הרב בני לאו לא מכחיש אחרי שנשאל על חיזורים כאלה ואחרים במערכת הבחירות האחרונה. "נורא הקפדתי בכל שנות הרבנות שלי 26 שנות רבנות, לא להתבטא פוליטית. אני לא איש פוליטי. אני איש רוחני. רב צריך ללכת טפח אחד מעל הרמה הפוליטית".

עכשיו, אחרי 26 שנים, אתה כבר לא רב קהילה. יש לך הזדמנות להתבטא פוליטית.
"ניסו למשוך אותי להיות גם פיזית בפוליטיקה".

מי ניסה למשוך אותך?
"כל מיני מפלגות. מפה ומפה".

אתה רואה בפוליטיקה כלי עשייה חיובי?
"בלי ציניות, מי שנמצא שם עושה. יכולת העשייה בתוך הכנסת, שמה קורים הדברים האמתיים. אני מלא הערכה לפוליטיקאים. אבל יש שם שפה שדורשת קליפה מאוד עבה. יש הרבה ציניות, וזה לא העולם שלי. יש לי תפקיד להשמיע קול".

אנחנו יכולים לצפות ממך להתבטא סופסוף פוליטית?
"התרגלתי שלא להתבטא". מתבדח הרב בני אחרי השאלה. "אני עוד טירון בחופשת שחרור שלי. חצי משנותיי אני רגיל לסתום את הפה בציבור בעניינים פוליטיים".

אבל קיים בך דחף להגיד את אשר על ליבך?
"למדתי משהו מאוד יפה במסע של 929. המסע הזה חוצה את כולם. דב חנין ואריה אלדד יושבים אצלי ביחד בקבוצה. כי התנ"ך זה ירושה של כולם. אף אחד לא לוקח אחריות".

כאמור, קרוב ל-30 שנים שהרב בני לאו משמש כרב קהילה. בנו הבכור, ידידיה בחר גם הוא, כמו לא מעטים ממשפחת לאו, ואחרי שהחל בדוקטורט בפילוסופיה וכלכלה, ללכת ולהיות רב ישוב. התפקיד הזה של רב בישראל, הוא משתלם? אתה ממליץ לקרובי המשפחה שלך להיות רבנים?
"המושג משתלם לא מתחיל אפילו כשמדברים על רב קהילה, כי בוודאי בישראל, כלכלית מדובר בחרפה".

חרפה להיות רב?
"רב של בית כנסת או ישוב צריך לעבוד במשרה אחרת. אנחנו לא חיים במנגנון של רבני קהילות, כמו בחוץ לארץ שזו כל משרתם. אני לא מכיר רב אחד שכל כולו מתפרנס מבית כנסת. יש רבני שכונות וערים שמקבלים משכורת ממשרד הדתות. הדברים האלה מזעזעים. הקהילות לא בנויות לדבר הזה. רבנים לפעמים מפרפרים הרבה כדי להתפרנס. רבנות בישראל זו מסירות גדולה. ואם אתה באמת רב קהילה, אז אתה גם עובד סוציאלי, גם מורה, גם מדריך רוחני, גם דורש. זה המון דברים".

אתה שמח מההחלטה שלו ללכת להיות רב?
"אני מאוד גאה. שמח, זה מצב נפש אחר".

איפה נראה את הרב בני לאו בעוד 5 שנים?
"אני נורא מוגבל בזווית או בפריים שלי. בעוד שנתיים, אני קווה שמיזם 929 יצמח מ-200 קבוצות ברחבי הארץ, אני נושא תפילה שהמיזם יגיע ל1,000 קבוצות. זה אומר אלף ראשי קבוצות, אלף מדריכים ומורים. זו פרישה של תנועה גדולה מאוד. המטרה, היא לא רק ללמוד תנ"ך פה ושם, אל ליצור אנשים שהשפה שלהם, היא שפה מכילה, שפה קצת יותר רגועה".