הרכבל החדש בירושלים - לא לכהנים

תכנית הרכבל לכותל המערבי אושרה על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, אך בגלל שהתוואי עובר מעל בית קברות קראי, בתחנה יוצב שלט המזהיר כהנים המקפידים על איסור מעבר מעל קברים - לא להשתמש ברכבל

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 04/06/19 18:10 א בסיון התשעט

הרכבל החדש בירושלים - לא לכהנים
ברכת כהנים בכותל המערבי | כבל לא להם, צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה אתמול (ב') להעביר את תכנית הרכבל לכותל המערבי לאישורה של הממשלה. תוואי הרכבל עובר בשלושה מקטעים: בין מתחם "התחנה הראשונה", במערב העיר, דרך תוואי גיא בן הינום ועד למבנה מרכז קדם. אולם, בגיא בן הינום נמצא בית הקברות של העדה הקראית, ולכן העירייה תמליץ לכהנים להימנע משימוש ברכבל.

בית הקברות של העדה הקראית בירושלים הוא בית קברות קראי עתיק, המתפרש במדרונותיה הצפוניים של שכונת אבו תור, מעל גיא בן הינום בנקודה הצופה אל הר. בבית הקברות מצויים קברים מימי בית שני וכן קברי בני העדה שנקברו בירושלים במשך מאות שנים, והקראים טוענים כי הוא פעיל ומשמש את בני העדה גם בימינו. 

בתחילה, בגלל הבעייתיות ההלכתית של טומאת אוהלים, הציעו לעדה הקראית לקרות את בית הקברות כדי לאפשר לכהנים להשתמש ברכבל. אולם, על פי הקראים, דבר זה אסור ולכן הוחלט לא לקרות את בית הקברות. 

על פי דוח החוקר של הוועדה לתשתיות לאומיות: "פתרונות הקירוי מתחייבים מהרצון לאפשר לכוהנים
יהודים המקפידים על איסור מעבר מעל קברים להשתמש ברכבל". אולם, מבהיר החוקר "מאחר וע"פ חוות הדעת של מועצת החכמים של היהדות הקראית העולמית החתום ע"י הרב הראשי של היהדות הקראית העולמית חל איסור מוחלט על הקירוי, ומאחר וקיימות חלופות אחרות להגעת כוהנים המקפידים על כך להגיע לאזור שער האשפות, מוצע לבטל הקירוי המתוכנן מעל בית העלמין הקראי".

בנוסף, החוקר כותב בדוח: "על מנת שלא להכשיל כוהנים המקפידים בכך, יש צורך להוסיף להוראות התכנית הוראה על פיה יצוין בשילוט ברור בתחנות האיסור החל על כהנים המקפידים בכך וזאת על פי נוסח שייקבע ע"י גורם רבני מוסמך". 

הדמיה של תחנת הרכבל בירושלים

הדמיה של תחנת הרכבל בירושליםצילום: הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים)

פרויקט הרכבל הצפוי להתחיל את פעילותו במהלך שנת 2021, מוגדר כ"פרויקט תשתית לאומית" מקודם בשיתוף עיריית ירושלים, הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), ומשרדי התיירות ומשרדי ירושלים ומורשת. לאחר הקמתו, עתיד הרכבל להשתלב במערך הסעת ההמונים ויאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש. 
 
אחד היתרונות המרכזיים של הרכבל הוא זמן ההקמה הקצר (בניגוד לכלים לאמצעי הסעת המונים אחרים), שהקמתו לא תפגע בשגרת החיים בעיר. הוא אינו גורע נתיבים מכלי תחבורה אחרים ועלות הקמתו זולה באופן יחסי. זמני הנסיעה ברכבל קבועים והוא אמצעי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה המפחית רעש וזיהום אוויר וחוסך פקקים המתאים לטופוגרפיה המיוחדת של האגן הדרומי של העיר העתיקה.
 
הרכבל הינו חלק ממערכת הסעת ההמונים והכרטיס יהיה במחיר של נסיעה בתחבורה ציבורית ובהתחשב בתוואי הטופוגרפי של העיר, הוא ינגיש לראשונה גם את אתרי המורשת, הדת ותיירות גם לבעלי מוגבלויות.

תחנת הרכבל בירושלים, הדמיה

תחנת הרכבל בירושלים, הדמיהצילום: הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים)

 במקביל, יגדיל הרכבל את המרחב הציבורי של הולכי הרגל - בשגרה כמו גם באירועים המחייבים הגדלה וגמישות בקיבולת המבקרים באזור. מדובר בגישה קלה ונוחה לתושבי העיר העתיקה   ולכ-135 אלף מבקרים, תיירים וסוחרים הפוקדים את האזור בשבוע שגרתי, ללא אירועים מיוחדים.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "הרכבל יאפשר למיליוני המבקרים בכותל המערבי להגיע בדקות ספורות ממרכז העיר, ולחוות את יופיה של בירת ישראל גם מלמעלה.  התושבים והתיירים המגיעים לאורך כל ימות השנה לכותל ולעיר העתיקה יוכל ליהנות מנסיעה ברכבל ומשם לסייר בכל רחבי העיר העתיקה. הדבר יגביר את הנגישות, יעניק חוויה מיוחדת והנאה לתושבים ולמבקרים בעיר. לצד זה, מדובר באטרקציה תיירותית חדשנית וייחודית".

מעיריית ירושלים נמסר: "למיטב ידיעתנו, דוח החוקר עלה בדיון הוועדה לתשתיות לאומיות בו אושרה הקמת הרכבל. לפרטים נוספים ניתן לפנות לדובר הוועדה".