ירושלים - עיר של שלום

"מי שיודע לחבר בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה, יידע גם לחבר בין הכוחות השונים הקיימים בתוכנו. כי אי אפשר באמת לחבר בין העולם הרוחני למעשי ללא חיבור בין המחנות השונים"

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 02/06/19 11:39 כח באייר התשעט

ירושלים - עיר של שלום
ריקוד הדגלים ביום ירושלים, צילום: קובי גדעון, פלאש 90

"ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו", כך שר דוד המלך. תפקידה של ירושלים הוא לחבר בין שמים לארץ ובין השבטים השונים הקיימים בעם ישראל כפי שממשיך הפסוק "ששם עלו שבטים שבטי י-ה עדות לישראל להודות לשם ה''.

מי שמקשיב לשיח המתחולל בכלי התקשורת השונים, בכל שנה סביב יום ירושלים, רואה שיש כאלה המציינים את הנס הגדול שהיה במלחמת ששת הימים ואת הפריחה הגדולה שירושלים עוברת במשך 52 השנים מאז שחרורה, את עובדת היותה העיר הגדולה ביותר בארץ ועוד ועוד. לעומתם יש כאלה הבוחרים לציין את הקשיים הגדולים הקיימים בה. השסעים הגדולים שיש בה בין מגזרים שונים, העוני הקיים בה,השטחים השונים בעיר שאין בהם בעצם שליטה של מדינת ישראל, יחסי יהודים ערבים ועוד ועוד.

נקודות המבט השונות הללו נובעות מתהליכים עמוקים יותר הבאים לידי ביטוי גם במחלוקת הפוליטית אודות עתידה של ירושלים וגם מחלוקת פוליטית זו נובעת ממחלוקות עמוקות הרבה יותר בדבר דמותה של מדינת ישראל ועם ישראל. מחלוקת המשתקפת בצורה החריפה ביותר במערכת הפוליטית ומוצאת את ביטויה בצורה קשה במערכת הבחירות בה אנו נמצאים.

ירושלים

ירושליםצילום: באדיבות המצלם

מרן הראי"ה קוק מסביר שהמחלוקות הפוליטיות נובעות מכך שיש לנו שלושה כוחות "הקודש, האומה, האנושיות - אלה הם שלשת התביעות העיקריות, שהחיים כולם,שלנו ושל כל אדם, באיזה צורה שהיא, מורכבים מהם" (אורות התחיה יח) והמחלוקות נובעות מכך שכל מפלגה מדגישה בצורה מיוחדת את אחד הכוחות וכדי להבליט את המיוחד שבה מעלימה את הכוחות האחרים.

כדי ליצור אחדות עלינו לזכור שהמחלוקות לפעמים מוקצנים במכוון על יד מי שזהו תפקידו,אולם באופן עמוק יותר המחלוקות הללו נובעות מדגשים ולא ממהות.

בסוף דבריו מוסיף הראי"ה "מובן הדבר,כי מה שהכנסנו את הקודש בשדרת שלושת  הכוחות, שכל אחד צריך לצמצם את עצמו לפעמים כדי להניח מקום לחברו, איננו מובן כי בצד הטכני המעשי... אמנם עצם הקודש העליון הרי הוא הנושא הכללי". יש שני גילויים של קודש; יש את הקודש בצורה הגלויה, בצורה המעשית - גילוי זה מיצר לפעמים את הכוחות האחרים. אולם הקודש במובנו העמוק-העליון - הוא זה שיודע לאחד בין הכוחות השונים.

מי שיודע לחבר בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה, יידע גם לחבר בין הכוחות השונים הקיימים בתוכנו. כי אי אפשר באמת לחבר בין העולם הרוחני למעשי ללא חיבור בין המחנות השונים.

הוויכוח הקיים בחברה הישראלית ביחס ליום ירושלים בפרט וביחס לירושלים בכלל,הוא משקף בצורה הטובה ביותר את יסודות המחלוקות הפוליטיים - תרבותיים בעם ישראל.

האויב הגדול שלנו איננו האויב מבחוץ אלא האויב הפנימי, המלבה את השנאה ואת מדון והריחוק בין שבטי ישראל. מערכת הבחירות התחילה דווקא ביום ירושלים, כדי להזכיר לכולנו שלמרות הוויכוחים הקשים - עם אחד אנחנו. עם שחזר אחרי אלפיים שנות גלות. עם שהאחדות בתוכו - היא הבסיס לקיומו.

ביום ירושלים עלינו להעלות על נס את מהותה של ירושלים ושל הר הבית ובית המקדש - לאחד ולחבר בין כל חלקי העם,כפי שממשיך דוד המלך ומשורר: "שאלו שלום ירושלים ישליו אוהביך, יהי שלום בחילך שלווה בארמנותיך ,למען אחי ורעי אדבר נא נא שלום בך.." (תהילים קכב) אמן כן יהי רצון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן