משלחת ישראלית תצא לדון בהשבת הרכוש היהודי בפולין

לאחר דבריו של ראש ממשלת פולין, ששלל מכל וכל השבת רכוש יהודי גזול מתקופת השואה במדינתו, צפויה משלחת של המשרד לשוויון חברתי לצאת לפולין ולקיים פגישות עם בכירים בממשלה המקומית בנושא. בסוף השבוע התקיימו הפגנות במדינה נגד השבת הרכוש היהודי לבעליו

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/05/19 19:45 ז באייר התשעט

משלחת ישראלית תצא לדון בהשבת הרכוש היהודי בפולין
ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, צילום: shutterstock

האם ממשלת פולין תיעתר ללחץ בינלאומי וישראלי, ותקיים משא ומתן על השבת רכוש יהודי שנגזל בתקופת השואה ליורשיו? בשבוע שעבר הצהיר ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, כי ארצו לא תפצה על רכוש שנגזל בתקופת השואה, בטענה כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".

עם זאת, היום (א') הודיע המשרד לשוויון חברתי כי משלחת מטעמו, בראשות מנכ"ל המשרד, אבי כהן-סקלי, תצא מחר לפולין ותקיים סדרת פגישות עם בכירים בממשלה בנושא הרכוש היהודי. הנושא עלה כעת לדיון בעקבות חוק שעבר בקונגרס האמריקאי, המכונה 'חוק 447', המטיל על מחלקת המדינה של ארה"ב לסייע בניסיונות להשיב רכוש שאבד ליהודים בתקופת השואה. החוק מדבר על 46 מדינות בהן נגזל רכוש מיהודים, ובתוכן פולין. בשבוע שעבר עלתה הצעת חוק בפרלמנט הפולני, המתנגדת לחוק האמריקאי, ונועדה למנוע דרישת רכוש פולני ללא יורשים.

בסוף השבוע התקיימו בפולין הפגנות של פעילי ימין קיצוני, שקראו לממשלה גם כן שלא להיענות לבקשות להשבת רכוש יהודי, ומחו נגד החוק האמריקאי.

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל מסרה בהמשך להודעה על המשלחת לפולין: "ממשלת ישראל רואה בהשבת הרכוש היהודי ובקידום זכויות שורדי השואה צו מוסרי מחייב של מדינת היהודים. שום גורם, מדיני או אנטישמי, לא יעצור אותנו מקיום הצו החשוב הזה. מברכת את הממשלה הפולנית על עמידתה האיתנה למול קולות המחאה האנטישמית, עמידה מרשימה בוודאי בתקופת בחירות. שעון החול הולך ואוזל, ועלינו לפעול ביתר שאת בטרם יהיה מאוחר".