"מתקפת סייבר להפצת תכני דיבה": טענות להפעלת חשבונות טוויטר מזויפים לטובת נתניהו

דו"ח שנערך במסגרת 'פרויקט הבוטים הגדול', טען כי מאות חשבונות "רדומים" הופעלו מרגע שהוכרז על הקדמת הבחירות. המשותף להם: כולם מקפידים לתמוך בנתניהו ולתקוף את יריביו. הליכוד: "לא קשורים לשום רשת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/04/19 10:54 כה באדר ב'

"מתקפת סייבר להפצת תכני דיבה": טענות להפעלת חשבונות טוויטר מזויפים לטובת נתניהו
מאשימים אותו גם בהפעלת רשת חשבונות מזויפים? ראש הממשלה נתניהו, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

חשבונות מזויפים בטוויטר, אלפי מסרים תומכים בבנימין נתניהו ובליכוד, לצד כאלה שתוקפים את יריביו הפוליטיים. זו שיטת הפעולה במערכת הבחירות האחרונות שנחשפה הבוקר (ב') במסגרת 'פרויקט הבוטים הגדול'.

לפי הדו"ח, אשר פורסם לראשונה בידיעות אחרונות ובניו יורק טיימס, מאות חשבונות טוויטר מזויפים ואנונימיים הפיצו כ-50,000 ידיעות בחודש. לטענת יוצרי המחקר, ההאקרים נעם רותם ויובל אדם, הפעילות נעשתה "במטרה להשתלט על השיח הציבורי והתקשורתי".

המחקר קבע כי מאות חשבונות היו "רדומים" בשנים האחרונות "שנראה כי התכוננו במשך שנים ליום פקודה". לפי הנתונים מרגע שהוכרז על הקדמת הבחירות, בדצמבר 2018, הכפילו אותם חשבונות את פעילותם פי 20.

דוגמא לחשבון שנטען בדוח כי הוא מזוייף

דוגמא לחשבון שנטען בדוח כי הוא מזוייףצילום: צילום מסך

אחד החשבונות שהגביר את פעילותו בתקופת הבחירות הוא "משה-MOSHE". במהלך שלושת החודשים הראשונים בשנת 2018 הוא צייץ 16 פעמים, ואילו בתקופה המקבילה ב-2019 מספר ציוציו זינק ל- 2,856 פעמים. יש לציין כי תמונת הפרופיל של חשבון זה שייכת לדוגמן ממוצא יווני. עם זאת יש לציין כי אותו משתמש עלה הבוקר לשידור ברדיו 103FM וטען כי אין לו כל קשר לטענות שעלו.

דוגמא להגברת הפעילות סביב אירועים מיוחדים הקשורים לנתניהו ניתן למצוא ביום הודעת היועמ"ש אביחי מנדלבליט על כוונתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בכפוף לשימוע. לפי בדיקת מחברי הדו"ח, סמוך להכרזה "פעילות משתמשי רשת הפייקים הנבדקת הלכה וגברה, ונסבה סביב ההמלצות. הפעילות, הגיעה לשיאה בין השעות 19:00-21:00 עם 240 עד 320 ציוצים". לטענתם, חלק מהציוצים נעשו על ידי חברי הרשת עם חשבונותיהם האמיתיים וקיבלו תהודה גדולה מצד חשבונות מזויפים ולעתים להיפך.

לסיום טענו מחברי הדו"ח כי מדובר במתקפת הסייבר שכללה "הפצת עשרות אלפי תכני דיבה והסתה, באמצעותה קיוו מפעילי הרשת לבצע הונאה של דעת הקהל, לגרום לציבור להאמין בשקרים חסרי תקדים, לזהם באופן ישיר את הדמוקרטיה הישראלית, ולהשפיע על בחירתם של אזרחים בקלפי. כמו כן, על פי המחקר עולה חשד כי לכאורה עוברת הרשת עבירות על חוק דרכי תעמולה, חוק מימון מפלגות, חוק העונשין – עבירות הונאה והתחזות, וחוקי הגנת פרטיות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הליכוד לא קשור בשום צורה לרשת אליה התייחסתם. בכלל, הליכוד לא מפעיל שום רשת של בוטים, אווטרים, פרופילים מזויפים וכדומה. הליכוד היא כמעט המפלגה היחידה שלא משתמשת באמצעים כאלה. הפעילות הדיגיטלית של הליכוד חוקית לחלוטין ומדווחת כראוי בשקיפות מלאה למבקר המדינה ולגורמים המוסמכים. בניגוד לנטען, יונתן אוריך וטופז לוק לא מכירים את מר חדאד, הוא אינו מועסק על ידי הליכוד ואין להם או לליכוד קשר איתו. האהדה הגדולה ברשת לליכוד ולראש הממשלה נתניהו מתבססת אך ורק על ההישגים הגדולים של ראש הממשלה נתניהו למען אזרחי ישראל ולמען מדינת ישראל".