אסון נחל צפית: מנהל ומדריך המכינה יואשמו בהריגה

לאחר שהמשטרה המליצה להעמיד את יובל כהאן, שעמד בראש מכינת "בני ציון", בגרימת מוות ברשלנות, החליטה הפרקליטות להחמיר בכתב האישום ולהעמידו לדין בגין הריגה. המדריך אביב ברדיצ'ב יואשם גם הוא בהריגה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/02/19 09:32 כב באדר א'

אסון נחל צפית: מנהל ומדריך המכינה יואשמו בהריגה
אסון נחל צפית, צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

הפרקליטות תגיש הבוקר (ד') כתב אישום בגין הריגה נגד יובל כהאן, שעמד בראש מכינת "בני ציון" בעת שהתרחש האסון בנחל צפית, בו נהרגו עשרה חניכים מהמכינה. 

לאחר חקירת המקרה המליצה המשטרה להגיש כתב אישום נגד מנהל המכינה כאהן, שהודיע זמן קצר לאחר האירוע על התפטרותו, בגין גרימת מוות ברשלנות, ונגד המדריך ברדיצ'ב, בגין הריגה. אולם כעת נודע כי הפרקליטות הולך להחמיר עם מנהל המכינה ולהעמידו לדין בעברה חמורה יותר. 

במהלך עימות שנערך במשטרה בין כאהן לברדיצ'ב, הטילו השניים את האחריות זה על זה. מנהל המכינה לשעבר הטיח במדריך ברדיצ'ב: "לא יידעת אותי על כך שאנחנו משנים את המסלול, לא יידעת אותי על כך שקיבלת מייל מחברת 'מטאוטק' שמזהיר משטפונות בבוקר האסון". ברדיצ'ב ענה לו: "ידעת הכל ולא רצית לבטל את הטיול". עוד עלה מהחקירה כי ב-30 עדויות שנגבו מגורמים עקיפים שקשורים לטיול, סתרו כולם, ללא יוצא מן הכלל, את טענותיהם של מנהל המכינה והמדריך. 

אביב ברדיצ'ב, המדריך שהיה עם החניכים בזמן השיטפון, הסביר מדוע לא ביטל את הטיול למרות הצפח לשיטפון: "יש מרחק גדול של עשרות קילומטרים בין המקומות". החוקר הבהיר למדריך כי "שיטפון מגיע בשניה", וכי על המדריך היה לדעת זאת.

כזכור, ב-26 באפריל יצאה קבוצה של 25 אנשים, שבה 19 תלמידי י"ב שהיו מועמדים ללמוד במכינת "בני ציון". מנהל המכינה ומדריכי הטיול לא הקשיבו לאזהרות החזאים והחליטו לצאת לטיול בנחל צפית. בשלב מסוים החל גשם חזק שהוביל ליצירת שיטפון בזק שסחף את החניכים ששהו בתוואי הנחל, והביא למותם של עשרה. 

לפני כחודשיים פרסמה וועדת אהרונשקי, שהוקמה בעקבות האסון, דוח חריף, ובו היא מבקרת את הפיקוח של משרד החינוך ומשרד הביטחון על המכינות הקדם צבאיות, כמו גם את חוסר המדיניות בנוגע אליהן הדוח הצביע על כך שעד לאסון, משרד החינוך לא קבע כללים הנוגעים לפעילות חוץ ולהתנהלות בשגרה, בעוד משרד הביטחון לא גיבש כללים בעניין ההכנה לצה"ל והאימון הגופני. בדוח נכתב כי שני המשרדים הותירו חופש פעולה נרחב מדי למכינות, לא פיקחו על התנהלותן ואף התעלמו מהנחיות פרטניות שמגובות בנהלים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים.