ניר אורבך: החיבור עם עוצמה יהודית הוא בלית ברירה

מנכ"ל הבית היהודי שלח מכתב לחברי המועצה הציבורית, שבחרה את הרב רפי פרץ ואת יפעת ארליך (ולאחר מכן את עידית סילמן), בו הוא מסכם את פעילותה, מסביר כי פרישתה של ארליך היתה בלתי נמנעת, מחמיא לרב פרץ וטוען כי התנגד לחיבור עם עוצמה יהודית, אך הוא מבין כי לא היתה ברירה אחרת

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/19 21:33 יט באדר א'

ניר אורבך: החיבור עם עוצמה יהודית הוא בלית ברירה
מנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך , צילום: דוברות הבית היהודי

מנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך, עמד מאז פרישתם של נפתלי בנט ואיילת שקד במרכז הסערה הפוליטית במגזר. גורמים במפלגה האשימו אותו שהוא איש של בנט, שהושאר במתכוון על מנת להחליש עוד יותר את הבית היהודי, ולאחר מכן הצליח (בעזרת חברי מרכז בולטים) להעביר את הצעת הקמת הוועדה המסדרת, לשבת בה, וללוות את האיחוד עם הבית היהודי, ולאחר מכן את המגעים מול ראש הממשלה נתניהו, שלחץ להתאחד עם עוצמה יהודית.

(ניר אורבך בכינוס המרכז הראשון, שדחה את ההצעה להקים וועדה מסדרת)

אורבך, שהתנגד לאיחוד, פרסם היום מכתב ששלח לחברי הוועדה המסדרת, או המועצה הציבורית, בשמה הרשמי, בו הוא מפרט את השתלשלות העניינים בעבודת המועצה, מדבר על פרישתה של יפעת ארליך ("בחירה שהתבררה כלא מתאימה למצב הקיים") והבחירה בעידית סילמן, הבחירה ברב רפי פרץ והחיבור, אליו התנגד, עם עוצמה יהודית.

"אני כותב את הדברים מהלב. לא אחזור כאן על הטלטלות שעברנו בחודשיים האחרונים. בכל זאת אזכיר שאנחנו היינו, ועדיין, בשעת חירום של הציונות הדתית הפוליטית". כותב אורבך לחברי הוועדה.

"השבוע, במפגש שעשינו בגוש עציון ביקשתי שלא לקיים כעת דיון האם כן או לא צריך בית פוליטי מוגדר לציונות הדתית. אי אפשר לקיים דיון רגוע וסטרילי באמצע שדה קרב כשנשוא הדיון מוכנס לניתוח חירום. השתדלנו במהלך החודשיים האלו להיצמד לתכנית וכל הזמן לנסות ולהתמקד. לא לנהות אחרי קמפיינים (שחלקם הם שקריים, לא פחות) ולא להיסחף אחרי רעשי רקע.

"המועצה מצידה עשתה עבודה מדהימה - בחרנו מנהיג, שאני מעיד עליו ממקור ראשון, שהולך ומממש את יכולות ההנהגה שלו גם בשדה הפוליטי הכל כך מורכב. ובחרנו אישה למקום השלישי. הבחירה התבררה כלא מתאימה למצב הקיים (הא ותו לא, חוסר התאמה למצב הנוכחי - זה לא גורע כהוא זה מהדברים הטובים אליהם נחשפנו במהלך הראיון והבירור) והכנו את הכלים להחלפה מהירה בעידית שמתאימה מאד. (ואני מדגיש - המצב הנוכחי כעת הוא אחר מאשר היה לפני שבועיים. השטח היום בשל הרבה יותר לקבל את הבחירה של המועצה).

יפעת ארליך

יפעת ארליך. לא התאימה למצב הקייםצילום: ללא

"אני מוכרח לחדד - הבדיקות המעמיקות שלנו הכשירו את הקרקע לקבל החלטה מיטבית במצב משברי ולעשות החלפה בכמעט אפס תקלות ובנזק רגעי מינימלי, אם בכלל.

"אני כל כך מבין את הציבור שמרגיש שאין לו בית אבל אחרי תהליך שעשיתי עם עצמי אני חייב לומר שאני לא מקבל את האמירה הזו. עברנו שבוע מטלטל. זה לא סוד שאני התנגדתי לחבירה עם עוצמה יהודית. לא מדובר על ויכוח ומחלוקת פוליטי. מדובר על שוני מובהק בבסיס הערכי. אני גם סבור שעוצמת הקמפיין שהופעלה מולנו (ולעיתים נגדינו) איבדה כל פרופורציה וגרמה לנו,לעיתים, להיות כלי משחק בידי גורמים בעלי עניין שלא בהכרח חופף לעניין שלנו.

"אבל בכל מערכה שמנהלים ישנו רגע שבו צריך לקבל הכרעה. ערכית או פוליטית. לעיתים המציאות והקב"ה לא מאפשרים לנו להפריד בין שניהם. הרגע הזה הגיע כ"שהסתכלתי בלבן של העיניים" של הרב רפי ושאלתי אותו: איפה אתה הרב רפי? איפה הלב שלך נמצא?"

"הרב רפי ענה לי ביושר ובאומץ שהוא מרגיש שגורל ארץ ישראל מונח לו הכתפיים. שעתידה של הציונות הדתית אינו יכול להיחרץ על ידי הימור שאולי יתברר כמוטעה. זו היתה נקודת המפנה ומשם נסענו לראש הממשלה. (יותר נכון נסעו, אני סירבתי לנסוע באופן עקרוני).

יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ

הרב רפי פרץ. "הולך ומממש את יכולות ההנהגה שלו"צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

"גם כשהבנתי שהקרב הוכרע, היה לי חשוב להשמיע עמדה עקרונית שמבטאת רחשי לב של רבים רבים מבני ובנות הציונות הדתית. היה לי גם חשוב להביע את העמדה כדי שאוכל מאוחר יותר גם להסביר לאותו ציבור מדוע, למרות הכל ואף על פי כן, הציונות הדתית הפוליטית חיה וקיימת וצומחת ואנחנו נצליח לשמור על הזהות של הבית היהודי.

"ברור שחבילת ההבטחות מראש הממשלה (שהפעם יש לנו יסוד סביר להניח שבעז"ה ימומשו), בתוספת ח"כ נוסף במתנה במקום ה-28 בליכוד, מאפשרים לנו לשמור ממש על הבית. תארו לעצמכם את הרב רפי שר חינוך ואת בצלאל שר השיכון ותבינו למה אני מתכוון.

"אני לא יודע מה יהיה בעוד חודשיים עם הבית היהודי. אני, כמו כולנו, לא יודע היכן אהיה אז בעצמי אבל היום, יותר מתמיד, ברורים לי שני דברים:
1. אני הולך להמשיך אי"ה להלחם בכל כוחותיי הדלים כדי לשמור על הבית הזה ולהביא אותו להישגים בבחירות.
2. אני לא מתכוון לוותר על אף אחד ואחת מהמועצה, ולא אכפת לי מה הם מתכוונים להצביע. מה שיצרנו כאן הוא גדול יותר מכל מפלגה והוא נותן תקווה והמון כוחות להמשך".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן