הרב אלי סדן: "שועלים קטנים מנסים ליצור מחלוקות"

"בצלאל הוא פרלמנטר מוכשר שאני מעריך", "לא אקבל מצב של אי חיבור בין הצדדים", הרב אלי סדן שופך אור על המשא ומתן בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי ומקווה שכבר הלילה תצא בשורה

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 14/02/19 20:53 ט באדר א'

הרב אלי סדן: "שועלים קטנים מנסים ליצור מחלוקות"
הרב אלי סדן, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בלעדי: על רקע המשא ומתן בין הבית היהודי לבין האיחוד הלאומי נשמעו בימים האחרונים טענות כלפי הרב אלי סדן, כי הוא הגורם שמעכב את האיחוד בין הסיעות. על הטענה הזאת ועל המשא ומתן שלא מצליח להגיע אל סופו ענה היום (ה') הרב אלי סדן לחדשות כיפה ואמר: "מה שקורה עכשיו, הוא ששועלים קטנים מחבלים כרמים מנסים ליצור מחלוקות שלא היו ולא נבראו".

"כולם יודעים שמהרגע שהרב רפי פרץ נבחר אני עובד מהר איך לחבר בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי", מבהיר הרב אלי. "העניין הוא שהם החליטו במשא ומתן לדון גם בפרטים הקטנים של היום שאחרי הבחירות. כל צוותי המשא ומתן מנסים למשוך לצד שלהם וזה לא נגמר. אני אמרתי להם: "עזבו את כל הפרטים. קודם כל תודיעו שרצים יחד". יש לכם עד הבחירות להגיע להבנות בפרטים הקטנים. ברור שקודם כל אני לוחץ על הבית היהודי, כי זה הבית שלי. אבל אני גם יצרתי קשר עם אנשי בצלאל סמוטריץ' ואמרתי להם את זה. ואני יודע שחלק מהם מסכימים איתי לגמרי."


למה לא ליצור קשר ישיר עם בצלאל?
ניסיתי כמה פעמים להתקשר אליו (אל סמוטריץ') והוא לא חזר אליי. זה נכון שהיו לי עימותים עם בצלאל על רקע מה שהיה בעמונה וגם על רקע הבחירות בבנימין שאני חשבתי שיותר מתאים פה מועמד אחר (שילה אדלר) והוא התערב, אבל אלו עניינים טכניים מקומיים. מה שהיה בעמונה, זה שהיו נערים שהלכו מכות עם שוטרים, דבר שמאוד כאב לי. אז היה לי איתו דו שיח לא פשוט, אבל גם זה פרט אחד. אנחנו בסופו של דבר באותה הדרך. אנחנו רוצים את אותו הדבר. אנחנו כולנו נאמנים לתורה ולמדינה, ומאמינים בדרכה של הציונות הדתית. לגיטימי שיש בינינו חילוקים מסוימים. עכשיו באים אנשים ומנסים לקחת איזה פרט או שניים שיש בינינו ויכוח ומציירים תמונה לפיה אני נגד בצלאל.


אתה לא נגד בצלאל סמוטריץ'?
בוודאי שאני לא נגדו. אני בעד בצלאל סמוטריץ' במקום השני, ואני בעד פעילותו בכנסת. אני חושב שהוא בחור מוכשר, ירא שמיים, אדם טוב, יפה, שעושה המון דברים טובים לטובת הציונות הדתית ואני בעדו. זה נכון שיש דברים שאני לא מסכים איתו. לא כל הציונות באותו גוון. אחד החברים הכי טובים שלי הוא הרב יעקב מדן. כל בני משפחתו למדו בעלי, זה אומר שאני חייב להסכים לאמנת מדן-גביזון? לא. 

הרב אלי מרחיב על יחסיו עם יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ ומבהיר כי הוא לא מסכים על כל דבר שעושה בצלאל וכי יכול לבוא היום שהוא בצלאל ינהיג את הציונות הדתית. "אנחנו חברים ואני מאמין בו ואני חושב שהוא יכול לעשות דברים גדולים בתור מקום שני. אולי ברבות הימים הוא גם יהיה מקום ראשון. הוא צעיר יותר מהרב רפי ובשלב מסוים בוודאי שיהיו חילופי גברא בצמרת. מה שקורה עכשיו ששועלים קטנים מחבלים כרמים מנסים ליצור מחלוקות שלא היו ולא נבראו. דברתי עם הרב רפי קצת לפני המשא ומתן ואמרתי לו תעשה הכל כדי לרוץ יחד. ואז אם תכריז על זה, זה ייגמר". 

אם בסופו של דבר הצדדים יחליטו שאין איחוד, מה תרגיש?
זה לא יכול לקרות. אני לא מקבל את זה. אני אדפוק על השולחן ואגיד להם: "רבותיי אתם פשוט התבלבלתם". יכול להיות שבגלל שהם עובדים קשה, משהו התבלבל להם. אבל זה לא יכול להיות.

ח"כ בצלאל סמוטריץ

"אנחנו חברים טובים עם חילוקי דעות" | ח"כ בצלאל סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

מה לגבי איחוד עם עוצמה יהודית או עם אלי ישי?
חשוב להבין, האיחוד הלאומי הם עצם מעצמנו ובשר מבשרנו. ההפרדה בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי היא הפרדה מוטעית. ההפרדה התרחשה בתקופה של אורלב ואריאל שלא הגיעו להסכמה. שתי המפלגות מושתתות על אותה אידאולוגיה והחילוק ביניהם מיותר. עם עוצמה יהודית יש לנו ויכוח אידיאולוגי. יכול להיות שנלך יחד כבלוק טכני. אנחנו לא יכולים ללכת ביחד כמפלגה. יכול להיות שנצטרך לתרום את תרומתנו לטובת המאבק בין ביבי לגנץ.

יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ

יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

אולי בגלל הניסיון של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לעומת חוסר הניסיון הפוליטי של הרב רפי פרץ, כן עדיף שתהיה הנהגה משותפת?
זה נכון שבצלאל הוא פרלמנטר מוכשר עם ניסיון. אני בטוח שהשניים יכולים לעבוד יחד בהשלמה הדדית. רפי יש לו כוח של מנהיגות שיכול לחבר הרבה צדדים של הציונות הדתית. הם צריכים לשבת ביחד ולהגיע למסכנה. כל מה שאני אומר להם זה להתחבר.

אתה מאמין שהחיבור יקרה בימים הקרובים?
אני מהבוקר צועק על שני הצדדים ואומר להם - אני לא רוצה לשמוע יותר שום דבר. היום אתם צריכים לגמור עם זה. לפני שבת. ליבי אומר לי שהם כולם מבינים את זה, שהם כבר הגיעו עד הקצה האחרון, לאף אחד אין כבר סבלנות יותר. אני מאמין שבפגישה היום יהיה איחוד. מקווה שהם יצאו מחובקים והחלטה שהולכים יחד. אני לא מעלה בדעתי שהם לא ילכו יחד בבחירות.