השר לשעבר משה ארנס הלך לעולמו

משה ארנס, איש הליכוד אשר כיהן כשר הביטחון ושר החוץ בממשלות ישראל הלך הבוקר לעולמו כשהוא מוקף במשפחתו בביתו בסביון והוא בן 93

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/19 09:46 א בשבט התשעט

השר לשעבר משה ארנס הלך לעולמו
משה ארנס, צילום: פלאש 90

איש הליכוד, שר הביטחון ושר החוץ לשעבר, משה ארנס הלך הבוקר לעולמו בגיל 93. ארנס נפטר בביתו שבסביון מוקף בבני משפחתו. בעבר שימש משה ארנס שלוש פעמים כשר ביטחון, שגריר ישראל בארה״ב, יו״ר ועדת חוץ וביטחון ובתפקידים ציבוריים רבים אחרים. טרם נמסרה הודעה על מועד הלוויתו.

משה ארנס ואהוד ברק

איציק מרדכי, משה ארנס ואהוד ברקצילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר: ״מדינת ישראל איבדה הבוקר את אחד מגדולי אוהביה, משה ארנס. במשך עשרות שנים ועד יומו האחרון ארנס היה מסור לרעיון אחד בכל נפשו ובכל מאודו: תחיית עם ישראל בארצו. תרומתו לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי לא תסולא בפז, והיא תהיה לו מצבת נצח.

מישה היה מקור ידע בלתי נדלה להיסטוריה של עמנו, בעל ראייה מפוכחת ומלאת תבונה ביחס להווה שלנו, ואופטימי חסר תקנה לגבי העתיד. כאיש תנועת הליכוד הוא היה לי מורה דרך ומצפן, ואני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו היקרה. חבל על דאבדין ולא משתכחין.״

שרת המשפטים איילת שקד אמרה הבוקר: "משה ארנס היה איש אשכולות. התלמוד מגדיר איש כזה כ"איש שהכל בו". פועלו הכיל תחומים שונים - החל מהנדסה, עבור בלשכות שר החוץ ושר הביטחון וכלה באקדמיה. קורות חייו המרשימים ארוכים מני ים. שתי תכונות בולטות זהרו באישיותו - האחת, כל מה שעשה - עשה ברמה הגבוהה ביותר. השניה - חשיבתו מחוץ לקופסה. לא לחינם היה חתן כפול לפרס ישראל - הן בביטחון ישראל והן בדיפלומטיה הישראלית. ארנס גילם בחייו את תחייתו של עם ישראל מגלות לקוממיות. תחייה שהחלה בהקמת ארגוני הגנה מטעם האצ"ל בצפון אפריקה, המשיכה בעלייתו לישראל, והסתיימה לה עתה בלכתו לאחר חיי עשייה. משה, אני מבטיחה שהמדינה היהודית שכל כך אהבת ולה הקדשת את חייך תמשיך לפרוח".

השר לשעבר, גדעון סער אמר הבוקר כי "זו בשורה עצובה עם לכתו מעמנו של הבית״רי משה ארנס, משרי הביטחון הטובים שהיו לישראל. ארנס, איש ארץ-ישראל שתמיד נשאר נאמן לדרך ומעולם לא התפתה למקסמי השווא של הנסיגות. תמיד ראה למרחוק והצליח כל חייו לשמור בקפדנות ההדר הבית״רי. תנחומי לרעייתו מיוריאל ולמשפחתו. יהי זכרו ברוך"

השר אופיר אקוניס אמר הבוקר: "בצער רב ויגון קודר קיבלתי את הידיעה על פטירתו של המנהיג הדגול, משה ארנס ז״ל. ארנס היה ממייסדי הציונות הרויזיונסטית, האמא המולידה של תנועת החרות והליכוד שבאה אחריה. איש ארץ ישראל השלמה, בעל התקיפות הבטחונית ומגדולי המדינאות הישראלית בכל הזמנים. איש הכלכלה החופשית והמשק המודרני. איש ההדר והתגר. בית״רי אמיתי בכל רמ״ח אבריו. אני מרכין ראש לזכרו, מחבק בחום את משפחתו ומתחייב להמשיך לפעול לאור מורשתו."

חבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ מוטי יוגב אמר: צער גדול עם פטירתו של משה ארנס, ששימש כשר ביטחון ושר חוץ בממשלות ישראל. בעל מידות טובות ויחס לבני אדם,  שבא מעולם ההנדסה והאווירונאוטיקה והתגלה כאדם שקול, מלא בתבונה ובאחריות ודמותו הקרינה ביטחון ותרמה רבות לביטחון ישראל. תמיד היה טוב לשמוע את עמדתו וללמוד ממנה. אישיותו תחסר לנו.

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' בני גנץ מסר: שר הביטחון משה ארנס היה איש אמת, פטריוט ומנהיג ממלכתי.  הוא היה מסוג אישי הציבור שכולם כיבדו, הוקירו ותמיד התייצב לדגל כאשר המדינה הייתה זקוקה לו. תרומתו לחיזוק עוצמתו של הצבא בהקמת המפח"ש היא מהנדבכים החשובים לחיזוק כושר הפעולה של צה"ל. יהי זכרו ברוך."

מ'תנועת הריבונות' נמסר: "תנועת הריבונות מביעה צער עם לכתו של פרופ' משה ארנס, שגריר ישראל ושר הביטחון והחוץ בעבר, ציוני נלהב, מאוהבי הארץ הגדולים ומתומכי חזון החלת הריבונות הישראלית מהים ועד הירדן.
ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, מזכירות את תמיכתו המעשית במהלכיה של תנועת ההתיישבות ביהודה ושומרון, את השתתפותו בכנסים והרצאות שאורגנו על ידי התנועה ואת עמדתו הנחושה לפיה על ישראל לפעול על פי האינטרסים שלה בלבד, מבלי לחשוש מלחצים אמריקאיים ואחרים.
בדבריהן מזכירות קצובר ומטר את דבריו של הפרופ' ארנס בראיון לגיליון 5 של כתב העת 'ריבונות', שם אמר: "אנחנו צריכים לדאוג לאינטרסים שלנו, והאינטרסים שלנו הם חיוניים וביטחוניים ביהודה ושומרון. את המדיניות שלנו אנחנו צריכים לקבוע על פי האינטרסים שלנו", חידד ארנס ז"ל והוסיף כי עצמאותה ומעמדה הכלכלי של ישראל איתנים דיים כדי לעמוד בפני כל לחץ בינלאומי: "מדינת ישראל התקדמה בצעדי ענק. ישראל כיום היא מדינה יחסית עשירה עם צמיחה מרשימה במשך השנים. זה יפה לקבל מענקים אבל צריך לזכור שמדובר בסיוע שמשרת גם את האינטרסים האמריקאיים. אלה לא מתנות", אמר אז.
מתוך גישה זו דגל הפרופ' ארנס המנוח בהחלת ריבונותה של מדינת ישראל על כל מרחבי ארץ ישראל תוך דאגה לזכויותיהם האזרחיות של בני המיעוטים, כעולה וכמתבקש מהמוסר היהודי".