ועדת השרים אישרה הצעת חוק בנושא כשרות. ח"כ לביא: "מחטף"

תזכיר חוק של המשרד לשירותי דת, בנושא הסדרת תחום השגחת הכשרות, יועבר להכנה לקריאה ראשונה. מתנגדי החוק טוענים כי במציאות הפוליטית הנוכחית, לא נכון לקדם יוזמה כל כך מורכבת, "חוק הג'ובים בכשרות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/11/18 14:19 י בכסלו התשעט

ועדת השרים אישרה הצעת חוק בנושא כשרות. ח"כ לביא: "מחטף"
עליזה לביא, צילום: יחצ

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) לקדם הצעת חוק חדשה בנושא כשרות, זאת למרות שגורמים שונים טענו כי לאור המצב הפוליטי הקיים מדובר במחטף שיחזק את המונופול בתחום.

הועדה הורתה להכין את הצעת החוק לקריאה ראשונה, אך התנתה את המשך קידומו בכך שלפני ההצבעה הוא ישוב לשולחן הדיונים של השרים

"הממשלה מנצלת את הכאוס הפוליטי הקיים ומעלה בחטף את הצעת החוק הממשלתית להסדרת שירותי ההשגחה על הכשרות", אמרה יו"ר שדולת עם, דת ומדינה בכנסת, ח"כ ד"ר עליזה לביא מיש עתיד.

לדבריה, "תזכיר החוק לא מציג שום פתרון ממשי לבעיה המהותית של מונופול הרבנות הראשית על מערך הכשרות. להפך, הממשלה תקים מערך מסורבל ומורכב עם אינספור בעלי תפקידים - שרק יחזק ויעצים את הרבנות באמצעות מנגנון משומן. יש מי שמנצל את הכאוס הפוליטי לסחוט את המערכת ולקדם מחטף. למי הבטיחו מה על חשבון כולנו?".

צריכים לשמש בעולם הכשרות כמו הרשות לני"ע בעולם ההשקעות

למצולם אין קשר לכתבהצילום: yaakov Naumi/Flash90

עוד טענה כי לאור המצב בעולם הכשרות ועל רקע הבעיות השונות בתחום, "נדרשת רפורמה עמוקה מן היסוד. הצעת חוק פרטית שאני מקדמת היא הניסיון המקיף הראשון להתמודד עם הסוגיות המורכבות במערך הכשרות המקרטע. ההצעה תביא להעברת כוח מהממשלה לאזרחים, להקמת רשות לפיקוח על מתן שירותי כשרות, להרחבת הסמכויות ולהענקת תעודת הכשר לכל מי שקיבל רישיון לכך. תפקיד המדינה יהיה לפקח על גופי הכשרות בהיבטים של שקיפות ובקרה ותו לא. מטרת ההצעה היא לשנות מהיסוד את מערך הכשרות בישראל ולהסדיר את התנאים לכניסתם של גופים חדשים לתחום ובכך לאפשר תחרות והתייעלות בענף".

לפני מספר חודשים הגיש המשרד לשירותי דת תזכיר חוק בנושא הסדרת השגחת הכשרות, במסגרתו נעשה ניסיון לקבוע "מיהם הגורמים המוסמכים לתת תעודת הכשר לבית עסק", זאת מאחר והדבר לא קבוע בחוק וכן "לשם הבטחת דיני הכשרות בבית העסק ומתן תעודת ההכשר".

עיקר ההצעה בתזכיר היא הקמת 3-5 רשויות אזוריות למתן שירותי השגחה על הכשרות. "תמהיל הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות בכל רשות אזורית", נכתב, "צריך להיות כזה שכל רשות תכלול גם מועצות דתיות ששירותי השגחת הכשרות בהן עשויים להיות רווחיים לצד מועצות ששירותי ההשגחה בהן עשויים להיות גירעוניים".

הצעת החוק של הרבנות תעזור או לא? למצולמים אין כל קשר לכתבה

זה הזמן לקידום יוזמות כשרות? למצולמים אין כל קשר לכתבהצילום: פלאש 90. Johanna Geron

נגד הצעת חוק זו יצא בעבר פורום 'קהלת' בראשות בכיר המשרד לשירותי דת לשעבר, עו"ד עמיחי פילבר שטען כי יש בהצעה כשלים רבים. מלבדו ומלבד ח"כ לביא, גם בתנועת נאמני תורה ועבודה תקפו את את הצעה ובמיוחד את הכוונה להעלותה היום.

אנו "קוראים לחברי וועדת השרים לחקיקה לא לתת יד למחטף חוק הג'ובים בכשרות", אמרו בתנועה והוסיפו כי "החוק, שמנוגד להחלטת מועצת הרבנות הראשית והחלטת ממשלה בנושא, מפספס פעמיים: גם לא נותן פתרון אמיתי והדוק להחלטת בג"ץ בעניין ניתוק יחסי משגיח/מושגח וגם לא מטפל בבעיות השורש של מערך הכשרות הריכוזי והמונופוליסטי. מדובר בהקמת מנגנון ג'ובים רחב היקף ללא צורך ובניגוד להמלצות כל המומחים בנושא. חברי וועדת השרים לחקיקה - אל תאפשרו את העמקת השחיתות והאחיזה הפוליטית במערך הכשרות".

בארגון 'עתים' אמרו בתגובה לאישור ההצעה כי "הרצון לפתור את בעיית הכשרות הוא מבורך, אך הצעה זו אינה נותנת מענה לבעיות המרכזיות ובראשן המונופול הריכוזי של הרבנות. החוק יביא להקמת מנגנון משומן עם אינספור בעלי תפקידים, שלא בהכרח נצרכים. בכדי לתקן את מצב הכשרות דרושה רפורמה שורשית, והציבור בעצמו כבר מצביע ברגליו ודורש הסדרה אחרת של המערך הקורס. אנו תקווה כי נבחרי הציבור יתעשתו ויפעלו לתקן את הליקויים החמורים הקיימים במערך הכשרות, לפני שיהיה מאוחר מידי".

מהמשרד לשירותי דת טרם נמסרה תגובה.