הרב וולפא זוכה מאשמת הסתה לסירוב פקודה

לפני מספר שנים העניקו הרב וולפא ושבתי ויינטראוב מענקים כספיים למשפחות חיילים שקראו לסירוב פקודה ונענשו על ידי צה"ל. בית המשפט זיכה את השניים, "חופש הביטוי אינו חל רק על ביטויים המצויים בלב ההסכמה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/17 12:25 ו בטבת התשעח

הרב וולפא זוכה מאשמת הסתה לסירוב פקודה
זוכה מהסתה לסירוב פקודה. הרב וולפא, צילום: דוד-cc-by

הרב שלום דב וולפא ושבתי ויינטראוב זוכו היום (א') בבית המשפט המחוזי בירושלים מאשמת שידול והסתה לאי ציות.

בשנת 2009 פורסם כי בטקס השפעה של חיילי גדוד 'שמשון' הניפו 2 חיילים שלט שעליו נכתב, "גדוד שמשון לא מפנה בחומש". השניים נשפטו ונידונו ל-20 ימי מחבוש.

הרב וולפא וויינטראוב קייימו בעקבות האירוע טקס מיוחד להענקת "צל"ש לאסירי ציון", במהלכו העניקו לבני משפחתם של החיילם תעודות הוקרה ואף 1,100 שקלים על כל יום שנענשו. בהמשך השניים אף דיברו בשבחם של החיילים וטענו כי על כל חייל שיהיה במצב דומה הם יעניקו לו פרס.

כעבור שנתיים סירב חייל אחר פקודה לאחר שלא היה מוכן לצאת עם יחידתו למשימת פינוי רמת מגרון. גם הוא נשפט ונידון ל-20 ימי מחבוש. זמן קצר לאחר מכן זימן הרב וולפא את הורי החייל והעניק להם 20 אלף שקלים, אלף על כל יום שנענש.

השופטת ג'ויה סקפה שפירא ציינה כי לא בטוח שלשני האירועים הנ"ל אכן היו השפעה על צה"ל ועל נכונות חיילים אחרים לסרב פקודה. לדבריה, "קריאה לחיילי צה"ל לסרב לפקודה חוקית של מפקדיהם היא מכעיסה ומקוממת. ואולם חופש הביטוי הוא בעל מעמד חוקתי מיוחד, ומהווה תנאי חיוני לקיומה של דמוקרטיה ולשמירה על זכויות היסוד האחרות".

עוד היא כתבה בפסק הדין כי "חופש הביטוי אינו חל רק על ביטויים המצויים בלב ההסכמה, ומבחנה של הדמוקרטיה הוא בתחולתו של חופש הביטוי גם על ביטויים מרגיזים ואפילו פוגעים, דוגמת קריאה שכזו".

לכן, היא הוסיפה, "משעה שלא הוכחה הסתברות ברמה הנדרשת להתממשות התוצאה של אי ציות חיילים לפקודות חוקיות בצבא, לא ניתן להרשיע את הנאשמים בהסתה לאי ציות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן