נציבת פניות הציבור של 'כאן' על התכנית נגד מערך הכשרות: "הפרה של כלל יסוד בעבודה עיתונאית"

הנציבה קיבלה חלק מפניית הרבנות הראשית וארגון 'כושרות', שטענו לתחקיר מגמתי נגד מערך הכשרות הממלכתי בתכנית 'שטח הפקר', "לא עולה בקנה אחד הן עם התנהלות מקצועית מקובלת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/11/17 14:50 כז בחשון התשעח

נציבת פניות הציבור של 'כאן' על התכנית נגד מערך הכשרות: "הפרה של כלל יסוד בעבודה עיתונאית"
התלונות על שידור התכנית התבררו כמוצדקות, צילום: צילום מסך מיוטיוב

נציבת פניות הציבור של 'כאן' קיבלה את מרבית טענותיהן של הרבנות הראשית וארגון 'כושרות' בנוגע לתכנית 'שטח הפקר' שעסקה בכשלים לכאורה שקיימים במערך הכשרות של הרבנות.

התכנית ששודרה לפני מספר שבועות עסקה במחדלים שאירעו לכאורה במשחטה בצפון הארץ, עסקה במיזמים של השגחות פרטיות שמנסה להוות אלטרנטיבה למערך הכשרות הממלכתי וראיינה אנשים שונים שמרביתם הפנו אצבע מאשימה לרבנות הראשית.

נציבת קבילות הציבור של תאגיד השידור הציבור, אורלי ממן, התייחסה לטענות שעלו בפניה שנשלחה אליה ובתשובתה הצביעה על כשלים ובעיות אתיות שעלו מהכנת ושידור התכנית. בהתייחסה לנושא המשחטה היא כתבה בין היתר כי לא ברור מדוע ממצאי התוכנית לא הועברו לרבנות הראשית טרם שידורה כדי היא תוכל להגיב עליהם כראוי.

"הדבר לא עולה בקנה אחד הן עם התנהלות מקצועית מקובלת והן עם כללי האתיקה היסודיים", היא כתבה והוסיפה כי "עולה מהמצב הפרה של כלל יסוד בעבודה עיתונאית והיא מתן זכות התגובה, ולא כמראית עין או יציאת ידי חובה, אלא כחובה ברורה".

https://www.youtube.com/watch?v=hmkNk10z7X4

התייחסות נוספת של נציבת פניות הציבור של 'כאן' הייתה בנוגע לראיון שנערך עם אנשים שונים שאחד מהם, שעסק במתו כשרות באופן פרטי, הוצג כמי שהיה בתוך המערכת הממסדית וכעת הוא נרדף על ידה, "הרבנות תהתה על הצגתו החיובית וקידום המיזם העסקי, בזמן שתלויה ועומדת נגדו חקירה משטרתית בגין זיוף תעודת משגיח כשרות וזיוף חתימת הרב הראשי". בהמשך היא הוסיפה כי "דעתי היא כי בחלק זה אירעה תקלה משמעותית בהיבט התחקירי וכפועל יוצא גם בהיבט מסירת המידע - המלא והמתחייב".

טענה נוספת שהועלתה מצד הרבנות הראשית והתבררה כמוצדקת, נגעה לתגובת מנכ"ל הרבנות משה דגן שהובאה במהלך התכנית זאת למרות שהיא נלקחה כחודשיים לפני מועד השידור וגם זה כמענה לנושאים אחרים. "עמדתי היא שמדובר בהתנהלות שאין לקבלה", כתבה ממן, וציינה כי "הסכמות מוקדמות בין גופי תקשורת למרואיינים יש לכבד במלואן וכלשונן אין להשתמש בראיון שניתן לעניין מסוים לצורך מענה לנושא אחר. אציין כי הבירור מול עורך התכנית העלה כי לא היה ער להסכמות אלה עם התחקירן ומחמת הספק הוא פעל באופן ראוי ונכון להכנסת התגובה הנוספת טרם השידור".

לסיום היא כתבה כי "הטענות שנטענו כנגד התחקיר נבדקו על ידי בקפדנות מלאה, ואלה הממצאים. כאן המקום להדגיש את החשיבות הרבה בה רואה תאגיד השידור את העמידה הבלתי מתפשרת על הבטחת נורמות מקצועיות ואחר מילוי כללי האתיקה העיתונאיים ולכן, ממצאים אלה יועברו לגורמים האחראים בתאגיד לשם למידתם, הסקת מסקנות והפקת הלקחים הנדרשים.  אבקש לציין אין בממצאים אלה כדי לשלול או לאשר נכונותו של כל מצג שהובא בתכנית האמורה, למעט כזה שהדבר נאמר עליו במפורש, אם נאמר. לא כל שכן, אין בהם להמעיט בחשיבות הביקורת הציבורית על הליקויים והכשלים החמורים שנמצאו בכשרות הרבנות, הן בדו"ח המבקר הן בפרסומים שונים, וכולל אף בחלקים מתחקיר זה".