יום גוש קטיף: הצצה מרגשת למרכז המבקרים בניצן | צפו

לרגל כ"ב שבט, יום גוש קטיף במערכת החינוך הגעתי לסיור מיוחד במרכז המבקרים להנצחת מורשת גוש קטיף בניצן. כבן גוש קטיף המראות והתמונות מצליחים לרגש בכל פעם מחדש | הצצה מיוחדת למרכז המבקרים וסיפור על פרויקט מיוחד עם בשורה גדולה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי בשיתוף מוזיאון גוש קטיף 22/01/22 21:41 כ בשבט התשפב

יום גוש קטיף: הצצה מרגשת למרכז המבקרים בניצן | צפו
מרכז קטיף בניצן, צילום: חדשות כיפה

בכל שנה בתאריך כ"ב בשבט, יום גוש קטיף במערכת החינוך, ילדי ישראל נחשפים מחדש לסיפורו המיוחד של גוש קטיף, מקום שהיה לי בית והפך לסמל לאהבת הארץ וצמיחה מתוך משבר. אין מקום מתאים יותר לבקר בו בשביל להתחבר וללמוד על סיפורו המיוחד של גוש קטיף ממרכז המבקרים להנצחת מורשת גוש קטיף שבניצן. גם השנה הגעתי למרכז המבקרים שכולל מסלול מיוחד וסרטונים מרגשים, החוויה הייתה מיוחדת.

סיירתי עם קובי בורנשטיין, מנהל התוכן של מרכז קטיף, דיברנו על הגעגועים לבית שהיה ועל הפרויקט המיוחד שהקימו במרכז. "אם רוצים לדבר על האין, צריך קודם לדבר על היש, יש כאן הרבה לפני 2005, הייתה פה היסטוריה והתיישבות מיוחדת", סיפר קובי בכניסה למוזיאון. "לא עקרו סתם כמה ישובים אלא 21 ישובים בגוש ועוד 4 בצפון השומרון עם קהילתיות מיוחד, חקלאות ענפה, עולם תורה גדול. כל אלו היו חלק מהסיפור שאנחנו מספרים פה".

בשנים האחרונות זכיתי להשתתף בפרויקט מיוחד שמוביל קובי, ומפגיש קבוצות מעורבות של נערים מישיבות תיכוניות, אולפנות ותיכונים עם הסיפור של גוש קטיף, הם מסיירים במרכז קטיף ובמוזיאון רבין ומלבנים את המחלוקות בחברה הישראלית.

על הקמת הפרויקט סיפר לי בורנשטיין: "הרעיון היה לדבר על ניהול מחלוקות בחברה הישראלית, מי שיזם את הפרויקט הייחודי היו בני משפחת בנקי שביתם שירה נרצחה במצעד הגאווה בירושלים, ובאמת חלק מהרעיון היה הדרכה משותפת, שמראה ניהול מחלוקת נכון. גם כשאומרים את האמת עד הסוף, יש כאן מחלוקת לא נטשטש אותה אבל צריך לחיות ביחד".

לקראת סוף הסיור הגענו אל החדרים שמספרים על המאבק נגד הפינוי וכן על הפינוי עצמו, בעזרת סרט מיוחד, חדר דילמות על המאבק וקירות שבורים, "אנחנו מעבירים למבקרים את הרגעים הקשים של החורבן שאתה צריך לארוז ולהיפרד, הרגע שאתה צריך להיפרד ואתה מבין שנגזרה הגזרה, אבל אנחנו רוצים שאנשים יצאו מפה גם עם כוח, בסוף אחרי הגירוש הוקמו ישובים חדשים בכל הארץ, יש כאן פסיפס מיוחד שמראה איך משברי בתי הכנסת בגוש קטיף אפשר גם לבנות, אנחנו מבקשים ממי שבא לבקר פה להמשיך לבנות את עם ישראל. החוויה שעובר כאן מבקר, מעבר ללמידה זאת גם היכולת להיבנות מתוך משבר".