גנן שומר שמיטה: "השמיטה נוגעת בכולנו"

מכון התורה והארץ מכשיר גננים לקראת שנת השמיטה. 130 גננים השתתפו בחודשים האחרונים בקורס המעניק כלים לגננים לקראת שנת השמיטה, הקורס נמשך כחודשיים וחצי ובסיומו נערכה בחינה והוענקה תעודת "גנן שומר שמיטה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/21 11:09 כא בסיון התשפא

גנן שומר שמיטה: "השמיטה נוגעת בכולנו"
צילום: משה הרשטיק

לקראת שנת השמיטה המתקרבת עמלים במכון התורה והארץ להכין את הגננים ובעלי הגינות לקראת האתגרים של שנת השמיטה. בחודשיים האחרונים השתתפו בקורס הכנה מיוחד בנושא למעלה מ-130 גננים מכל רחבי הארץ. הרב יצחק דביר ממכון התורה והארץ: "הגינות הפרטיות הן המפגש המשמעותי ביותר עם השמיטה לרוב הציבור, וחייבים להתכונן אליו כראוי"

אתמול (ב') נפגשו הגננים יחד עם אנשי המכון לסיור מעשי ומסכם בגן הוורדים בירושלים. במכון הסבירו את החשיבות שבקורס הייעודי לגננים: "האתגרים בגינות הציבוריות והפרטיות גדולים יותר מאשר אדמה חקלאית משום שלגינות אין פתרונות כמו "היתר מכירה" או אוצר בית דין, ולכן שמירת השמיטה מתקיימת בהן במלואה, על כל פרטיה ודקדוקיה". 

במהלך הקורס המיוחד הסבירו המומחים לגננים כיצד להתכונן בצורה הטובה ביותר עד ראש השנה תשפ"ב, וכיצד לתחזק את הגינה במהלך השמיטה עצמה.

כ60 משתתפים נבחנו בסוף הקורס וזכו לקבל תעודת "גנן שומר שמיטה". תעודה זו מהווה אסמכתא שהגנן למד את החומר ומוכן לשנת השמיטה. רשימה של כלל הגננים שסיימו את הקורס בהצלחה מפורסמת לציבור באתר מכון התורה והארץ, לטובת בעלי הגינות המבקשים להעסיק גנן שבקי בהלכות השמיטה, ויתחזק את גינתם לפי כללי ההלכה.

אירוע סיום הקורס מתקיים מספר ימים לפני פתיחתו של המחזור הנוסף של הקורס, האחרון לפני השמיטה, שיפתח בימים הקרובים. מוטי שומרון, ד"ר לחקלאות, אגרונום שעסק בתחום כ-40 שנה ניהל את הקורס מטעם המכון, ובקרוב ינהל קורס במתכונת דומה שיחל ביום רביעי הקרוב. 

צילום: משה הרשטיק


ד"ר שומרון הסביר: "הגנן צריך להבין מה זו שמיטה, זה לא רק פתרון אקולוגי אלא ציווי של הקב"ה. בשמיטה אסור לזרוע ולשתול עצים חדשים, אך ניתן לשמר מצב קיים שלא יעודד צמיחה, לדוגמא חצר שיש בה גדר חיה, אם היא בתחילת דרכה אסור לגזום אותה במשך שנת שמיטה כי לבעל הגינה יש צורך לגזום את חלקים ממנה, לעומת זאת עצים ותיקים שאנחנו לא צריכים שיגדלו, אותם למשל אפשר לגזום, לכן חשוב כל כך להתכונן מראש ולהגיע לשמיטה כשהגינה מוכנה".

הרב יצחק דביר ממכון התורה והארץ אמר כי רוב שעות הקורס הוקדשו לשאלות שהגיעו מהגננים בשטח. "מרגש לראות את הגננים הרבים שמתעניינים בהלכות השמיטה ופרטיהם, וביניהם סתם בעלי גינות שהביעו ענין רב בקורס. השמיטה נוגעת בכולנו ולא רק בחקלאים, ועל כל אחד לקחת אחריות על גינתו הפרטית ולוודא שהגנן שעובד בה אכן מכיר את הלכות השמיטה, אנו ממליצים לכל גנן לעבור את הקורס כדי להבין מה ניתן לעשות ומה לא, הקורס נותן את הכלים לפתרונות מעשיים לעבור את השמיטה בצורה טובה עם גינות יפות ומתוחזקות"