נותרו מאחור: למה הישיבות והמדרשות עדיין לא פועלות לפי "התו הירוק"?

בזמן שהמשק הישראלי החל לחזור לשגרה, ומערכת החינוך החלה לפעול לפי התו הירוק - דווקא הישיבות, המדרשות והמכינות הקדם צבאיות ממשיכות להתנהל עם מתווה שגובש לפני יותר מחצי שנה | בישיבות זועמים: "כבר לפני חודש הצענו מתווה שפרופ' אש וד"ר אלרעי-פרייס הסכימו לו. גורמים במשרד הבריאות מעכבים את ההחלטה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/03/21 20:39 ב בניסן התשפא

נותרו מאחור: למה הישיבות והמדרשות עדיין לא פועלות לפי "התו הירוק"?
ישיבת הר עציון. גם היא ברשימה , צילום: Gershon Elinson/Flash90

כמעט שלושה חודשים אחרי תחילת מבצע החיסונים, ובזמן שמספר המתחסנים בישראל עומד על 5,165,723 שקיבלו את המנה הראשונה, מתוכם 4,209,104 שכבר התחסנו במנת החיסון השנייה, אפשר לומר שהמשק הישראלי החל בהתאוששות שלו, כשבמשך שלושת השבועות האחרונים, עסקים רבים נפתחים בעזרת מתווה ה"תו הירוק" שמאפשר כניסה חופשית למחוסנים ומחלימים. 

כיום, מתווה ה"תו הירוק" מאפשר את פתיחתם של בתי קפה ומסעדות, אטרקציות, מלונות וגני אירועים בהצגת תעודת מתחסן, מחלים או בדיקת קורונה שלילית עדכנית. משרד הבריאות אף התיר לאחרונה למידה באופן פרונטלי וללא קפסולות בבתי ספר, בהם לפחות 90 אחוזים מתלמידי י"א-י"ב מחוסנים או מחלימים.

למרות זאת, הישיבות, המדרשות והמכינות הקדם צבאיות, נותרו מאחור כשהן עדיין ממשיכות להתנהל לפי מתווה הישיבות שנקבע בתחילת השנה, אי אז באוקטובר 2020. המתווה המיושן, כולל חלוקה של הלומדים לקפסולות אותן אסור לערבב כלל, אי יציאה מתחומי המוסד החינוכי למשך תקופה ארוכה, ושמירה על מרחק של התלמידים אחד מהשני ובינם לבין הצוות.

גורמים בכירים בעולם הישיבות הציוניות, בהם מנהלי ישיבות רבים, זועמים על התנהלות משרד הבריאות, ואומרים לחדשות כיפה בתגובה להתמהמהות ואי עדכון המתווה ל'תו ירוק' כי, "לצערנו הרב שוב משרד הבריאות משאיר את ישיבות ההסדר, הישיבות הגבוהות והמדרשות אחרונים, למרות נתוני ההתחסנות הגבוהים במוסדות אלו והתחלואה הנמוכה ביחס לאוכלוסייה לאורך כל השנה האחרונה. כבר לפני חודש פנו בישיבות למשרד הבריאות והציעו לו מתווה שקיבל את הסכמת כל הדרג המקצועי ובראשם פרויקטור הקורונה נחמן אש, ראש שרותי הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס ובכירים נוספים. אלא שבעוד ענפים בעלי אפשרות להפעיל לחץ נפתחים, אצלנו כל מיני גורמים במשרד הבריאות מעכבים את ההחלטה. אנו מקווים כי המתווה שהצענו יתקבל והלימודים בישיבות המחוסנות יחזרו בהקדם לקדמותם". 

לחדשות כיפה נודע כי בתקופה האחרונה שוקדים במרכז השליטה של הישיבות והמדרשות, על מתווה שיסתמך על הנחיות ה'תו ירוק', ומשערים כי מדובר בעניין של ימים ספורים, וכי עד חזרת הישיבות מחופשת 'בין הזמנים' - יעודכן המתווה. יש לציין שהחל ממחר (ג'), ובעקבות אישור משרד הבריאות, מוסדות על תיכוניים יכולים לצאת לטיולים הכוללים לינה במידה ו-90 אחוזים מתלמידי המקום מחוסנים. 

ממשרד הבריאות נמסר כי, "המשרד בוחן עדכון מתווי הפעילות של מסגרות חינוכיות הפועלות בתנאי פנימייה, לאור שיעור הכיסוי החיסוני הנרחב בקרב תלמידיהן, ומתן הקלות במגבלות הקיימות. עמדת המשרד שיש לאפשר מתן הקלות למסגרת אלה ולחניכים בעלי תו ירוק, אולם עלו שאלות הנוגעות לחניכים במוסדות אלה, שאינם בעלי תו ירוק לאור החשש כי הם עלולים להידבק ולגרום להדבקות של הלא מחוסנים, וכי לא ניתן לשלול אף את הסיכון שמי שאינו מחוסן עלול לגרום להדבקה בקרב המחוסנים, לאור העובדה כי החיסון אינו הגנה של 100% מהדבקה. סוגיות אלה יידונו בימים הקרובים על ידי גורמי המקצוע ומקבלי ההחלטות במשרד הבריאות, לגיבוש המתווה שיוגש לאישור הממשלה.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן