ניר אורבך: "יש סיבה שנתניהו לא פנה אלי"

מנכ"ל הבית היהודי הגיע לאולפן כיפה, עקץ את ראש הממשלה על התערבותו בפריימריז: "מחמיא לי שהוא מוצא זמן בין הקורונה להסכמי השלום להתעסק בבית היהודי", וקרא לח"כ סמוטריץ': "דחה את הבקשה לפיצול הסיעה מחר. בוא נשב"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 18/01/21 12:58 ה בשבט התשפא

ניר אורבך: "יש סיבה שנתניהו לא פנה אלי"
ניר אורבך באולפן כיפה, צילום: כיפה

יממה לפני הפריימריז לראשות הבית היהודי, מנכ"ל הבית היהודי והמועמד לראשות המפלגה, ניר אורבך הגיע לאולפן כיפה ופותח הכל. בתקופה שבה ישנו פיצול בין נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' נראה כי הבית היהודי על אף הסקרים הפכה להיות לשון המאזניים לגבי עתידן של מפלגות הציונות הדתית. "הבית היהודי שב למקומו הטבעי, כמה שמחבר בין חלקי הציונות הדתית" אומר אורבך, "הציונות הדתית סובלת ממוטציה של פיצולים, והחיסון הוא אחדות. אני לא רואה סיבה שלא נרוץ יחד, הציבור לא יסבול פיצולים ולא שתי רשימות, אנחנו שואפים לרשימה אחת".

הפיצולים החלו עם הקמת הימין החדש לפני סבב הבחירות הראשון, אתה לא חושב שבנט אשם במה שקורה עכשיו?

"לכל אחד יש אשמה במה שקרה. באותה מידה ישנם גם זכויות לכלל השותפים שלנו בימין החדש ובאיחוד הלאומי. גם אנחנו בבית היהודי ידענו הצלחות וגם זמנים פחות טובים, אבל לא צריך להתעסק בחשבונות עבר.  אני חושב שהבית היהודי במקום שהוא נמצא, ובעזרת השם בהובלתי, נמצא במקום שיחבר את כלל המפלגות לרשימה אחת, יש לנו היכולת לדבר גם עם בנט וגם עם סמוטריץ'. ויש לי בקשה אישית לבצלאל -  מחר בוועדת הכנסת אמור להיות דיון על פיצול הסיעה, טוב יהיה אם ידחה את הבקשה וייתן זמן למצות משא ומתן בין כולנו, אנחנו לא צריכים עוד גפרור במדורת הפיצולים".

סמוטריץ' הציב תנאים לבנט שישמור על ערכי הבית היהודי, ולבסוף התפצל, מה הם תנאי הסף שלך לאיחוד?

"אני הציונות הדתית, אני מציב על השולחן תנועה בת 100 שנה אנחנו אלה ששומרים על הערכים האלה, בצלאל ודאי יעזור לנו בזה. אני חושב שמה שהיה ב-2013 זה התמהיל הנכון, 12 מנדטים שנתנו ייצוג גם לדברים ברמה הלאומית וגם בדברים הנוגעים לציונות הדתית. אני גם מאמין שבסוף גם בנט וגם סמוטריץ' רוצים איחוד בין המפלגות".

סמוטריץ' מיתג את מפלגתו מחדש כמפלגת הציונות הדתית, מה אתה חושב על זה כמי שאולי יעמוד בראש הבית היהודי?

"זה קמפיין מוצלח. אבל יש ציונות דתית באיחוד הלאומי ושי גם ציונות דתית בבית היהודי. אני מציע לאמץ את הקמפיין הקודם של האיחוד הלאומי, רצים עכשיו ביחד, מתווכחים אחר כך. זה מה שצריך לעשות עכשיו". 

קיים הסכם על מיזוג בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי, זה יקרה בסוף?

"ההסכם לא באמת קיים, זו רק טיוטה. אנחנו כן מוכנים לשבת על הטיוטה הזו, מיזוגים עם מפלגות אחרות נותרו רלוונטיים.  אבל נכון לעכשיו קודם צריך להתעסק באחדות, מיזוגים יהיו רלוונטיים רק לאחר הבחירות.  מה שצריך זו רשימה אחת ומגוונת שתיתן ביטוי לכלל הציבור".

במידה ותבחר, מה הצעד הראשון שלך כיו"ר הבית היהודי?

"אני כל חיי עסקתי בחינוך. הקמתי את פורום המדרשות לבנות, הייתי יו"ר הממ"דים בפתח תקווה, הדבר הראשון שהייתי מתעסק בו זה חוק החמ"ד. זה חוק שתקוע בשנת 1953, והרבה סעיפים בו אינם רלוונטיים, שלא נותנים מענה להורים, לתלמידים ולמורים. צריך לקחת את הדבר הזה פעם אחת ולעבור סעיף סעיף ולשנות בהתאם לפי המציאות הקיימת. זה כולל תשלומי הורים, התייחסות להשתלבות של עזרים טכנולוגיים צריך שיהיה חקיקה בנושא ולא רק הסכמים בין ארגוני המורים למשרד החינוך". 

ישנה מעורבות מסיבית של ראש הממשלה בכל הנוגע לבית היהודי, מה דעתך על זה?

"מחמיא לי שראש הממשלה בין הקורונה והסכמי השלום מוצא זמן להתעסק גם מי יעמוד בראש הבית היהודי, זה מראה שאנחנו מאוד רלוונטיים. אני זוכר שלפני שנה הוא אמר 'הציונות הדתית הם אנשים טובים, אבל לא מבינים בפוליטיקה' אז אני מבין בפוליטיקה ובגלל זה הוא לא פנה אליי".