נוסחי תפילה חדשים לאמירה קודם חיסון הקורונה

יעל לוין קיבצה את נוסחי התפילה החדשים שנתחברו לאמירה לפני ההתחסנות נגד נגיף הקורונה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 31/12/20 10:27 טז בטבת התשפא

נוסחי תפילה חדשים לאמירה קודם חיסון הקורונה
תפילה בימי הקורונה, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

המאמר הנוכחי מבקש לכנס את נוסחי התפילה הכלליים החדשים שנתחברו לאמירה בהקשר של קבלת חיסון הקורונה. כך נזכיר ארבעה נוסחי תפילה המיועדים לאמירה קודם קבלתו. המתחסנים הראשונים במדינת ישראל היו ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתחסנו במוצאי שבת, ה' בטבת תשפ"א, ה-19 בדצמבר 2020. מבצע חיסוני הקורונה המכונה "לתת כתף" החל למחרת לא עבור הציבור הרחב, כי אם על פי קביעת משרד הבריאות.

קודם ההתחסנות ופרסום נוסחי התפילה החדשים, החל דיון בשאלה אם יש לומר ברכה או אמירה על החיסון, ואם כן מהי הברכה הראויה, שהחיינו או הטוב והמיטיב. אזכור ההשקפות ההלכתיות בסוגייה זו הנו מעבר לתיחומו של מאמר זה. יש הסבורים כי ראוי לומר קודם החיסון את הנוסח קודם הקזת דם "יהי רצון מלפניך ה' א-להי שיהא עסק זה לי לרפואה כי רופא חנם אתה" (שולחן ערוך, אורח חיים, רל, ד). גרסה זו בשינויים מסוימים מופצת בידי קופת חולים לאומית. חבר מועצת הרבנות הראשית, הרב אליעזר שמחה וייס, הביע את דעתו כי אדם יכול להתכוון בברכת "אשר יצר" שאומר לאחר קבלת החיסון אף על החיסון. הרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע, סובר כי יש לומר לאחר החיסון את "נשמת" כהודיה לבורא עולם על מתנה זו.

כאמור, עניינו של מאמר זה הוא תיעוד התפילות שנתחברו לאמירה בהקשר לקבלת החיסון. ההתייחסות אליהן תהיה לפי סדרו הכרונולוגי של פרסומן. מלבד הנוסחים הכלליים שהתחברו סביב חיסון הקורונה, יש מי שהתחסנו ונשאו תפילות אישיות. כך ראוי להזכיר שמרים פרץ התחסנה ביום רביעי, ה-30 בדצמבר 2020, ואמרה כי קודם שיצאה את ביתה להתחסן, הדליקה נר, ובירכה את עם ישראל ואת עצמה ("מרים פרץ התחסנה נגד קורונה: 'רגעים שנצרבים לנצח'", אתר כיפה, ט"ו בטבת תשפ"א, 30.12.2020). יש מהתפילות האישיות המוזכרות ברשתות החברתיות על ידי מי שהתחסנו.

 

התפילה פרי עטי

בשבת שלפני מבצע ההתחסנות עברתי על סדר הסליחות לעשרה בטבת לפי המובא בסידור רינת ישראל נוסח אשכנז. כך קראתי מחדש את הסליחה הנאמרת בין היתר בתענית זו "אֵ-ל נָא רְפָא נָא תַּחֲלוּאֵי גֶפֶן פּוֹרִיָּה". בהמשכה נזכר: "דִּגְלֵי עָם פְּדוּיֵי בִּזְרוֹעַ חָשֹוּף, הַצֵּל מִנֶּגֶף... וְהַצְמַח לָנוּ תְרוּפָה". מוטיב הזרוע החשופה עורר בקרבי אסוציאציה לקבלת החיסונים, המצריכה גילוי הזרוע, ועלה על דעתי על רקע התחלת החיסונים הַקְּרֵבָה, לחבר נוסח כללי של "תחינה לפני קבלת חיסון הקורונה". במוצאי שבת הכנתיו והפצתיו בצורה נרחבת בפייסבוק, קודם שראש הממשלה התחסן.

בפתח התפילה בקשה לעצירת המגיפה וריפוי חולי הקורונה, בהמשכה בקשה שהקב"ה יחשוף את זרוע קדשו כשם שהמתחסנים עומדים לגלות את זרועם, והקטע האחרון הוא הודיה על החיסון ובקשה שלא יהיו למתחסנים תופעות לוואי ארוכות טווח (על תפילה זו ראו אף ניצן צבי כהן, "'שהחיינו' מול 'הטוב והמיטיב'", אתר דבר1, 20.12.2020).

וזה נוסח התפילה:

"אֵ-ל נָא רְפָא נָא תַּחֲלוּאֵי גֶפֶן פּוֹרִיָּה...  דִּגְלֵי עָם פְּדוּיֵי בִּזְרוֹעַ חָשֹוּף, הַצֵּל מִנֶּגֶף... וְהַצְמַח לָנוּ תְרוּפָה".

אֵ-ל נָא רְפָא נָא תַּחֲלוּאֵי גֶפֶן פּוֹרִיָּה – אנו כולנו בנים למקום, וכרחם אב ואם על בניהם ובנותיהם כן תרחם עלינו, ומתחננים אנו לפניך כי תעצור את מגיפת הקורונה ותרפא את כל החולים כולם במחלה.

דִּגְלֵי עָם פְּדוּיֵי בִּזְרוֹעַ חָשֹוּף, הַצֵּל מִנֶּגֶף – חשוף נא את זרוע קדשך; כבר אמר קהלת "אֶת זֶה לְעֻמַּת זֶה עָשָׂה הָאֱ-לֹהִים" (ז, יד) ואנו עומדים לחשוף את זרוענו על מנת להתחסן מפני הנגיף.

וְהַצְמַח לָנוּ תְרוּפָה – מודים אנו לך על החיסון והרפואה לקורונה, ומייחלים אנו כי החיסון יהיה לברכה ולחיים. עזרנו על דבר כבוד שמך ועשה ששום אדם לא יינזק מהחיסון לטווח ארוך, וכי תופעות הלוואי יהיו מיידיות וזמניות בלבד. אמן כן יהי רצון".

 

הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהו פרסם כבר בראש חודש טבת סדרה של שאלות ותשובות בנושא ההתחסנות נגד נגיף הקורונה וקבע שמצווה להתחסן וכי אין מדובר בדבר רשות ("הרב שמואל אליהו על החיסונים: 'לא רק רשות - אלא מצווה'", אתר כיפה, א' בטבת תשפ"א, 16.12.2020). ביומו הראשון של מבצע החיסונים אחר הצהריים פרסמה לשכת הרב נוסח של "תפילה לפני לקיחת החיסון". היא מורכבת משני קטעים. הראשון הוא הודיה לבורא עולם שנתן בינה לבני אנוש להמציא חיסון לנגיף. לאחר מכן מצויה בקשה שהחיסון ימנע את התפשטות המגיפה בקרב הציבור ויציל את חייהם של רבים ברחבי תבל. הקטע השני מזכיר בפתחו בקשה לרפואת חולי ישראל, ולאחריה עתירה שלא יהיו תופעות לוואי מהחיסון. לאחר מכן מופיעה גרסת ברכת רפואה בנוסח עדות המזרח, בלי חותם הברכה, ולסיום הפסוק "יהיו לרצון אמרי פי". יצוין עוד כי את שיעורו השבועי לפרשת ויחי ייחד הרב אליהו להלכות חיסונים.

תפילתו של הרב אליהו הופצה ברבים ברשתות החברתיות ובהמשך באתרי אינטרנט (ראו בין היתר "'הִצִּילָנוּ מִכָּל תּוֹפְעוֹת הַלְּוַאי': תפילת הרב שמואל אליהו למתחסנים בקורונה", אתר כיפה, ה' בטבת תשפ"א, 20.12.2020), וזכתה תוך זמן קצר לתפוצה רחבת היקף. יוער כי הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה, התחסן למחרת במעמד שצולם והופץ ברבים, וקודם לקבלת החיסון נשא את תפילת הרב אליהו ("ראש מכון פוע"ה התחסן הבוקר נגד קורונה", אתר כיפה, ו' בטבת תשפ"א, 21.12.2020). התפילה הנדונה פורסמה בצורה מנוקדת, ואולם על רקע אי דיוקים היא מתפרסמת כאן בניקוד תקין.

להלן נוסח התפילה:

"מודִים אֲנַחְנוּ לָךְ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ אֱ-לֹהֵי כָל בָּשָׂר. בּוֹרֵא רְפוּאוֹת. שֶׁאַתָּה חוֹנֵן לְאָדָם דַּעַת וּמְלַמֵּד לֶאֱנושׁ בִּינָה לִמְצֹא וּלְהַמְצִיא חִסּוּן לַמַּגֵּפָה. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁהַחִסּוּן הַזֶּה יִמְנַע אֶת הִתְפַּשְּׁטוּת הַמַּגֵּפָה וְיַצִּיל חַיִּים שֶׁל אַלְפֵי רְבָבוֹת בָּעוֹלָם כֻּלּוֹ.

אָנָּא ה' שְׁלַח רְפוּאָה שְׁלֵמָה לְכָל חוֹלֵי עַמֶּךָ. הַצִּילֵנוּ מִכָּל תּוֹפְעוֹת הַלְּוַאי, רְפָאֵנוּ ה' וְנֵרָפֵא הושִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה. וְהַעֲלֵה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחֲלוּאֵינוּ. וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ. כִּי אֵ-ל רוֹפֵא רַחְמָן וְנֶאֱמָן אַתָּה. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ. ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי".

 

הרב מרדכי מלכא

רבה של אלעד, הרב מרדכי מלכא, התחסן בעירו ביום השני של מתן החיסונים. במעמד זה שתועד נשא קודם החיסון תפילת "לשם ייחוד" שהתקין, שהקריא מתוך דף מודפס שהיה מכיסו. התפילה משקיפה על קבלת החיסון כמצווה דאורייתא.

"לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, וּרְחִימוּ וּדְחִילוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם יוֹ"ד קֵ"י בְּוָא"ו קֵ"י בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל. הריני בא לעשות חיסון ולקיים מצות הִשָּׁ֣מֶר לְךָ֩ וּשְׁמֹ֨ר נַפְשְׁךָ֜ מְאֹ֗ד. וכן וְנִשְׁמַרְתֶּ֥ם מְאֹ֖ד לְנַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם. וכן לא תעשה וְלֹֽא־תָשִׂ֤ים דָּמִים֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ, אשר הוזהרנו לסלק כל חשש סכנה מגופנו ונפשנו, לתקן את שורש מצוה זו במקום עליון, ולעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו, ויהי רצון שבזכות מצוה זה יקוים בנו שומר מצוה לא ידע דבר רע, ונזכה לרפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף, בכדי לעובדו בלבב שלם ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תורתך אכי"ר.  וִיהִי נֹעַם ה' אֱ-לֹהֵינוּ עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ" (יוני קמפינסקי, "רבה של אלעד נשא תפילת 'לשם יחוד' לפני החיסון", ערוץ 7, ו' בטבת תשפ"א, 21.12.2020).

 

הרב יצחק שלו

ביום ראשון, י"ב בטבת תשפ"א, ה-27 בדצמבר 2020, פורסם מטעם לשכת הרבנות והמועצה הדתית ירוחם נוסח תפילה של הרב יצחק שלו, רבה האשכנזי, המיועדת להיות נישאת קודם חיסון הקורונה. כותר התפילה: "תפילה לפני קבלת החיסון". התפילה הופצה מעל גבי דף בודד, בין היתר בפייסבוק. היא אינה מנוקדת.

הרב שלו הקדים לנוסח התפילה את המילים הבאות: "מתוך הודאה לריבונו של עולם שנתן שכל טוב לרופאים ולכל מפתחי החיסונים, ומתוך אמונה ברורה ומוחלטת שרפואתנו בידו היא, טוב להתפלל לפני קבלת החיסון, כמו שנפסק להלכה בשולחן ערוך ובנושאי כליו (אורח חיים, סימן רל', סעיף ד'). יש לאמר תפילה זו ללא שם ומלכות".

ניכרים דמיונות מובהקים למדי בין תפילה זו לבין נוסחו של הרב אליהו, אף כי שמו איננו מוזכר, ואפשר לראות בה מעין ווריאציה. לעיתים מביא הרב שלו את נוסח הרב אליהו כלשונה ולעיתים מוסר רעיון זהה בהתנסחות שונה. תפילה זו מכילה אף היא שני קטעים. הקטע הראשון פותח באותה הלשון עצמה כבתפילת הרב אליהו ואף המשכו מביע אותו רעיון, אולם חסרה הבקשה שהחיסון ימנע את התפשטות המחלה ויציל חיי רבים. בראש הקטע השני תוספת בקשה בלשון יחיד שעסק החיסון יהיה לרפואה עבור המתחסן. חלק זה מסתמך, כנאמר בחלק המקדים את התפילה, על הנזכר בשולחן ערוך. לאחר מכן מצויה, בדומה לנוסח הרב אליהו, תפילה לרפואת חולי הקורונה בארץ ובעולם, בקשה שלא יהיו תופעות לוואי מהחיסון, ברכת רפואה בנוסח עדות המזרח והפסוק "יהיו לרצון".

וזה נוסח התפילה:

"מודים אנחנו לפניך ה' א-לוהינו וא-לוהי אבותינו, שהרפואה בידך היא, שאתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה. ונתת שכל טוב ועצה טובה להמציא חיסון למגפה העולמית. ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם.

אנא א-ל רחום וחנון. יהי רצון שיהיה לי עסק זה לרפואה. כי רופא חינם אתה. וקיים בנו ובכל ישראל אחינו מקרא כתוב 'א-ל נא רפא נא לה', ושלח רפואה שלימה לכל חולי עמך ישראל. הצילנו לנו ולכל בני ביתנו, ולכל עמנו ועולמנו מכל בעיות וסיבוכים ותופעות לוואי שאינן טובות. רפאנו ה' ונרפא. הושיענו ונושעה כי תהילתנו אתה. והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואינו ולכל מכאובינו ולכל מכותינו. כי א-ל רופא רחמן ונאמן אתה. ברוך אתה רופא חולי עמו ישראל.

יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי".

אחרי התפילה מופיע משפט ייחול לעצירת הקורונה: "בתפילה שתתקיים בנו ובכל עמנו במהרה ברכת התורה – 'וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ'".

 

סיכום

יש לציין עוד כי חנה כצמן מפתח תקווה ניסחה בשנת תשע"ט "תפילה לפני חיסון", האמורה להיות נישאת קודם התחסנות בין היתר נגד מחלות ילדים. עיון מחדש בתפילה זו מעלה כי לא כל נוסחאותיה מתאימות במובהק לאמירה בהקשר לחיסון הקורונה, ונשיאתה מצריכה הכנסת שינויים אחדים.

לצורך השלמת התמונה יצוין כי התחברו אף תפילות אחדות לאמירה קודם החיסון בידי מי שאינם נמנים עם הציבור האורתודוקסי, הן בארץ והן בארה"ב.