חשוב שנדע לסמן את הסחורה הרפורמית כמזויפת

"איש מדע לא יסכים לעולם לשבת עם מי שרואה את העולם דרך מפות כוכבים. הוא צריך להיות שוטה מוחלט לנהל דיון שווה ערך בנושא" - כך גם אנחנו

חדשות כיפה הרב אהרון אגל-טל 11/11/20 10:50 כד בחשון התשפא

חשוב שנדע לסמן את הסחורה הרפורמית כמזויפת
כיפה. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

הדיון מול הרפורמים חשוב, אבל לפני הכל חשוב שנכיר שיש כאן דיון לשם שמים ושהצדדים השונים בדיון הפומבי אחרון צדיקים כולם. גם אם מישהו טעה, אין כאן טעות ביסודות התורה, אלא ב'פוליטיקה של התורה', בהבנת איך שומרים טוב יותר על הנכסים הרוחניים והזהות שלנו.

בעקבות פוסט שהעליתי הגיב חבר, בעל תשובה יקר : "נראה לי שמשקיעים אנרגיה מיותרת בתופעה שהיא חסרת משמעות לחיינו כאן, ובלי שום יכולת (ולדעתי גם רצון) להשפיע ולשנות משהו שם. הבעיה היא החילון - שמירת תורה ומצוות היא עניין למיעוט בארץ ישראל וזאת הבעיה היחידה שיש לה רלבנטיות לחיינו ויכולת לשנות או להשפיע"

אבל לדעתי הדיון מאוד מאוד חשוב גם עבורנו. אנחנו מצויים במתח עצום בין הרצון לחיות את החיים כפי מה שהם יודעים להציע לנו – ללא גבולות וללא התערבות חיצונית או שמימית ונדרשים לאנרגיה רבה כדי להצליח להתרומם מעל המחשבות האלה.
הסכנה הגדולה שבשיח עם הרפורמים היא בהפנמה של נקודת המוצא הזו ממש.
התפיסה הרפורמית שמה את האדם במוקד תשומת הלב שלה ולכן ביטלה חלקים בתורה שלא היו לה נוחים ופירשה אחרים כפי מצב הרוח הזמני שלה.  כאשר אנחנו מתייחסים לגישה הזו באופן שוויוני; מבלי שהתכוונו בכלל, הפנמנו את נקודת המוצא לדיון שלהם.

איש מדע לא יסכים לעולם לשבת עם מי שרואה את העולם דרך מפות כוכבים. אולי מסקרנות הוא יפגש אתו בהסתר כדי להבין מה גורם לאדם רציני לחשוב שהכוכבים מנהלים לו את החיים, אבל הוא צריך להיות שוטה מוחלט לנהל דיון שווה ערך בינו, כאיש מדע המייצג חכמה של אלפי שנים שיש לה מתודות והישגים ובין מי שאינו יודע להסביר את ההתחלה אפילו של ההיגיון האסטרולוגי.
החשבון הזה אינו פוליטי ובמטרה לבצר שליטה של ה'אורתודוקסים', אלא כדי לבצר את שליטת ההיגיון, הצדק והאותנטיות.

בפוסט אישי סיפרתי על חוויה שהיתה לי בניו יורק כשפתחתי רדיו ושמעתי את הפרשנות של 'רבה' רפורמית המסבירה מדוע אין טעם לצום ביום כיפור. נימוקה היה שכתוב "ועיניתם את נפשותיכם" וצום הוא עינוי הגוף ולא הנפש. תערובת הבורות והחוצפה לעמוד מול העם היהודי ולומר לו שהוא טעה בפרשנות במשך אלפי שנים ולחינם צמו מאות מיליוני יהודים לאורך הדורות, צריכה לעורר בנו שאט נפש ודחיה. לא מוטיבציה לשיח משותף.

ברמה האישית ישנם  אנשים טובים שמחפשים את זהותם היהודית וחשוב לתת להם יד. ברמה הציבורית – הכרחי לסמן את הסחורה שלהם כמזויפת. זה חשוב לעוצמה הפנימית שלנו ולתפיסתנו את עצמנו, יותר ממה שחשוב לשים את הרפורמים במקומם.

 


הרב אהרון אגל-טל, מחבר הספר "להגיד לאדם ישרו", יו"ר המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן