חזרה ללימודים בימי קורונה - 10 כללים חשובים להורים

שנת הלימודים הנכנסת, תהיה שונה מכל שנת לימודים קודמת, וחשוב שאתם - ההורים, תדעו כיצד להיערך לקראתה ובמהלכה, וכך, לסייע גם לילדיכם

חדשות כיפה יהודית אוליבר - מדריכת הורים 01/09/20 07:34 יב באלול התשפ

חזרה ללימודים בימי קורונה - 10 כללים חשובים להורים
צילום: shutterstock

הקיץ הזה היה שונה מכל קיץ שהכרנו, החופש הגדול היה שונה מכל חופש גדול שחווינו, ופתיחת שנת הלימודים, גם היא שונה מכל קודמותיה. אנחנו רגילים לחיות בוודאות, בעולם מסודר ומוכר לנו. אנחנו יודעים מה בא אחרי מה, יודעים למה לצפות וכיצד להיערך. הוודאות יוצקת בנו בהירות, סדר וביטחון. בוודאי ובוודאי שכך הוא הדבר עבור ילדינו – הסדר היומי, השבועי, מחזור העונות, כל אלו יוצקים תחושת ביטחון. מאפשרים להם לדעת למה לצפות.

שנת הלימודים החדשה, תהיה שונה מכל שנת לימודים קודמת, וחשוב שאתם-ההורים, תדעו כיצד להיערך לקראתה. הורים אשר יהיו ערים למורכבויות האפשריות, יוכלו גם לסייע לילדיהם להיערך בהתאם.

נכון לעכשיו, כבר ברור שתהיה שונות בין הגילאים השונים, ובין הכיתות השונות. קיימים רעיונות שונים ומספר מתווים – שילוב של למידה מרחוק ולמידה פיזית, למידה בקבוצות קטנות. כמו כן, ידוע באופן ודאי, כי הורים לא יורשו להיכנס לבתי הספר ולגני הילדים, וכי נוהלי שמירה על הגיינה, אישורי בריאות ועטיית מסכות יימשכו. לכן, יש להיערך למגוון תרחישים והשפעות צפויות של מבנה שנת הלימודים על ילדים, מורים והורים.

הכנתי עבורכם כמה נקודות אשר מומלץ לקחת בחשבון, ואתייחס בראש ובראשונה לעמדה ההורית:

נחיצות החזרה ללימודים - כל אדם וכל ילד נמצא במקום בו הוא ממלא את תפקידו – ההורים במקומות העבודה והילדים במסגרות החינוך.

ההימצאות של הילדים עם בני גילם - מאפשרת לילדים להביא לידי ביטוי יכולות וכישורים. יצירת קשרים חברתיים ,שייכות לקבוצת השווים, אשר הולכת ונעשית משמעותית יותר ויותר עבור הילדים ככל שהם גדלים.

הורה סומך– סומך על ילדו וסומך על המסגרת החינוכית בה בחר עבורו.

הפרדה בין הורים לילדים– אתם יכולים לאוורר את החששות שלכם עם בני או בנות זוג, עם חברים או עם אנשי מקצוע. ילדיכם זקוקים לכם בוטחים ומובילים, עיניהם נשואות אליכם, הם מתבוננים בכם ומכם שואבים את האמונה שזה אפשרי.

תהליך הסתגלות– ההבנה שיהיה פה תהליך הסתגלות והיכולת להיות במקום מכיל ומבין כלפי ילדיכם.

 

הכנתי עבורכם גם כמה כלים שתוכלו לעשות בהם שימוש לקראת השיבה ללימודים:

1.כנסו את בני המשפחה לשיחה משותפת, דברו על החזרה ללימודים. הסבירו לילדים מי אוסף אותם מבית הספר באיזה יום, האם הולכים לצהרון, לחבר או לסבא וסבתא בתום הלימודים.

2. הקשיבו לילדים בלב פתוח ובנפש חפצה – אל תבטלו רגשות שהם מעלים, היו במקום מבין ומכיל. בדרך הזאת יוכלו הילדים לקבל את התחושות שעולות בהם – נכון, מרגש לעלות לכיתה א' וגם, מאכזב שהחבר הטוב לא איתי בכיתה. תנו לגיטימציה לכל רגש שעולה.

3.הקושי הוא של הילדים כרגע, היו איתם, לצידם, לעזור ולעודד. היו משענת איתנה עבורם, הם זקוקים לכם.

4. שתפו את הילדים בהיערכויות נוספות לקראת שנת הלימודים: הכינו מגירות עם הציוד, לוח ועליו רשומה מערכת השיעורים ומי אוסף בכל יום. עיזרו לילדים להתארגן ולהיערך לבית הספר. חישבו ביחד איזה אוכל ירצו לקחת לבית הספר, מה חשוב לדעתכם שיאכלו ורכשו מראש את מוצרי המזון הנחוצים לשם כך.

5. צרו מחדש הרגלים לקראת שנת הלימודים – שעת ההשכבה לשינה, הכנת בגדים מראש, הסבירו לילדים איך יראה הבוקר. מה אפשר שיהיה בבוקר ומה אי אפשר שיהיה.

6. היו עקביים על מנת שתוכלו להטמיע את סדר היום וההרגלים.

7. עודדו את הילדים להיפגש עם חברים, בין אם חדשים ובין אם כאלה שהם מכירים, על מנת להעיר מחדש את הקשרים החברתיים מהגן ומבית הספר.

8. באם יש עניין רפואי, או רגישות מיוחדת שאתם חושבים כי חשוב שצוות בית הספר יהיה ער אליו, צרו קשר ועדכנו את הצוות החינוכי.

9. היעזרו בילדים, שתפו אותם והתייעצו עימם בנושאים המקובלים עליכם. הילדים שלכם ישמחו לקחת חלק בעולמם של המבוגרים. הבוגרים והמנוסים ישמחו להראות לצעירים מניסיונם - כיצד מכינים תיק לבית הספר או לגן. הם עוזרים לכם בכך ועל הדרך חווים העצמה אישית ומועילות.

10. הסבירו לילדים שהמציאות עשויה להשתנות– גודל הכתה, היקף הלמידה מרחוק, האפשרות שיוטל סגר. זאת התקופה ואלו מאפייניה, אין לנו אפשרות לשנות את המציאות אולם, נוכל לבחור כיצד לפעול בתוכה וכיצד לחוות אותה.

היכולת של הילדים שלכם להסתגל למציאות, להגמיש עמדות ולהתגבר על אי הנוחות, מחזקת אותם ומאפשרת להם לגלות את היכולות שלהם.

 

שתהיה לכם כניסה טובה לשנת הלימודים, מצמיחה ומקדמת.

 


הכותבת: יהודית אוליבר, מדריכת הורים מטעם מכון אדלר

לטורים קודמים