פגיעה בחופש האקדמי? "המלצות משרד הבריאות אינן תכנית כבקשתך"

ועדת החינוך דנה בהגבלות על האוניברסיטאות, שכוללות קיום בחינות מקוונות וגרמו להתנגדות חריפה של ראשי האוניברסיטאות. השר אלקין: "המעבר לבחינות מקוונות יעשה בהיוועצות צמודה מאוד עם ראשי האוניברסיטאות"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 01/07/20 12:07 ט בתמוז התשפ

פגיעה בחופש האקדמי? "המלצות משרד הבריאות אינן תכנית כבקשתך"
אילוסטרציה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט אמר הבוקר (ד') בישיבת ועדת החינוך שהוקדשה למשבר הבחינות המקוונות עקב מגבלות הקורונה: "בניגוד לטון הלוחמני שנשמע אתמול מכל הצדדים, אני בתחושה היום שיש קשב יותר גדול ורצון להגיע לפתרונות מוסכמים לטובת הסטודנטים".
עוד הדגיש שפע כי ההתחייבות שנשמעה בדיון מצד המוסדות האקדמאים לדאוג למענה פרטני לכל הסטודנטים שנתקלים בקשיים טכנולוגיים או בריאותיים בשל המעבר לבחינות מקוונות – הכרחית ומבורכת.

זעם באוניברסיטאות: "ההחלטה על מבחנים מרחוק - לא הגיונית"
  
ח"כ זאב אלקין, השר להשכלה גבוהה שהשתתף בישיבה בזום, הגיב לטענות בעניין הפגיעה בחופש האקדמי של המוסדות: "צו משרד הבריאות אומר דברים מאוד מאוד ברורים, שאינם נתונים לשיקול הדעת של המוסדות האקדמיים. בכל צו יש פגיעה, כמו לדוגמה בחופש העיסוק, אחרת מה המשמעות של הצווים האלה? לאור המצב הבריאותי קובע צו הבריאות שברירת המחדל היא מבחן מקוון, למעט כמה חריגים. זה לא תכנית כבקשתך, ולא מדובר בהמלצה של משרד הבריאות שניתן לצפצף עליה. אני לא מעלה על הדעת שמישהו במוסדות מעוניין לעבור על החוק".
השר אלקין הדגיש כי החל מיום ראשון לא ניתן לקיים מבחנים פרונטליים, למעט מקרים חריגים וכי התהליך הזה יעשה בהיוועצות צמודה מאוד עם ראשי האוניברסיטאות. 
בישיבה השתתפו חברי הכנסת אורלי פרומן, עופר כסיף, משה אבוטבול ווליד טאהא.

מיכל נוימן, מ"מ מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, הסבירה את עמדת המל"ג: "אתמול נכתב צו בריאות העם שמדבר על כך שלא יתקיימו בחינות בנוכחות פיזית של סטודנטים. פנינו למוסדות להשכלה גבוהה וחשוב לציין שיש שונות בין המוסדות, בין התחומים, בין התוכניות ובין שנה א' לשנה ג'. המוסדות, שנערכו מזה זמן להמיר את הבחינות הפרונטליות לעבודות או לבחינות בית, הציעו לנו מתווים.
אנחנו מתכוונים לכנס מחר את המל"ג שידונו בהצעות שהגיעו מהמוסדות ששלחו לנו מתווים. חשוב למערכת שלא יפגעו הסטודנטים וחלילה לא יגררו לימודים שלא לצורך".  

הדיון בוועדת החינוך של הכנסת

הדיון בוועדת החינוך של הכנסתצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

פרופ' רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה, הציג את עמדת האוניברסיטה: "אין ספק שאפשר לבוא מחר למבחנים מקוונים אבל הבעיות הן רבות. אתמול ערכנו מבחן ניסוי ובמהלכו שבעה סטודנטים הצביעו על בעיות טכניות. אם תכפילו במספר הסטודנטים שיבחנו מדי יום, תבינו שלאף אוניברסיטה אין כ"כ הרבה אנשים טכניים שיוכלו לטפל בכל הפניות שיצטברו. בנוסף, קיים חשש שיהיו סטודנטים שלא ישמרו על טוהר הבחינות, יפתחו בחינה, לא יבינו, ויכריזו שיש להם בעיה טכנית".  
עם זאת אמר רובין, כי לצד שמירה על האיכות והמצוינות האקדמית, האוניברסיטה תמשיך לפעול בצורה קפדנית לטובת בריאות הסטודנטים ולעמוד בכל דרישות משרד הבריאות. 

לדברי פרופ' ירון עוז, רקטור אוניברסיטת תל אביב, "המטרה העיקרית שלנו היא לסיים את הסמסטר בצורה הטובה ביותר ולא לגרור שום דבר לשנה הבאה. התכוננו למעבר לבחינות מקוונות, הצוותים בחנו את כל הכלים שיש בעולם והבינו שיש מספר בעיות: בעיה ראשונה היא טכנולוגית בקורסים עם נוסחאות, שהטכנולוגיות העומדות לרשותנו לא תומכות בנוסחאות. בעיה שניה: בעיות עם התשתיות הטכנולוגיות שיש לסטודנטים שהם בנחיתות, לעומת אלה שיש להם טכנולוגיות טובות, ובעיה שלישית שהיא היעדר יכולת להשגיח על טוהר הבחינות".
פרופ' עוז הוסיף כי האוניברסיטה בנתה מתווה שהועבר לסטודנטים על מנת שידונו בו: "אני מניח שנתכנס להסכים על המתווה ונוכל לסיים את הסמסטר" . 

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "בריאות הסטודנטים היא הערך העליון שמוביל אותנו. צו הבריאות היה נחוץ, לצד זה הסוגיה האקדמית עדיין נמצאת לנגד עינינו, אנחנו לא רוצים לסיים את השנה הזאת כשהתואר שלנו לא אומר כלום. כל האנשים מסביב לשולחן צריכים לפעול יחד לאזן את כל האינטרסים האלה. אנו מודים ליו"ר הועדה על כינוס דיון החירום".  
יחיאב התייחס לטענות בנוגע לטוהר הבחינות ואמר כי האינטרס לשמור על טוהר הבחינות הוא אינטרס של כלל הסטודנטים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן